Nieuws


Home hhBest

hhBest

Baest als bedreigd gebied op de kaart

24.12.2007
De website hhBest heeft het landgoed Baest, in de gemeente Oirschot, als bedreigd stiltegebied bij het multimediaproject Landroof van de VPRO op de kaart gezet.

 

 

 

 

 

 

 

Lees en beluister alles over deze affaire

Massa-gameparty weer in Brabant

22.11.2007
De 8e editie van Codemasters Campzone <- zal voor de 2e maal plaats vinden op een terrein achter 'De Sprinkhaan', aan het Beatrixkanaal, even buiten Best, nog net in de gemeente Oirschot.

's Werelds grootste outdoor game event start op 25 juli 2008 om 00.01 en duurt tot en met 04 aug 2008. Het evenement zal dit jaar plaats gaan bieden aan 1750 deelnemers. Deelnemers overnachten in tenten, caravans of campers die alle verbonden zullen zijn via een supersnel fibernetwerk en een wireless netwerk. Codemasters Campzone is de ultieme vakantie voor gamers, schrijven de organisatoren wervend.
De infrastructuur op en rond het terrein zal worden verbeterd.

De inschrijving start 1 januari 2008.

www.codemasterscampzone.nl

Podcasterij BestWest wijdde in 2007 een aflevering aan dit evenement.

Reacties op Plein

Naar boven

 

Geen megastallen in buitengebied

Brabantse varkensboeren stoten hun neus in Twente

08.11.2007
Brabantse varkensboeren die in Twente varkensflats of megastallen willen bouwen voor tienduizenden dieren, stoten daar hun neus.

De gemeenteraad van Twenterand heeft een motie aangenomen, waaruit kan worden afgeleid dat de boeren daar met hun plannen niet welkom zijn.

Dit blijkt uit een artikel op de website van De Twentsche Courant/Tubantia.

Aan het raadsbesluit zijn akties van de Twentse bevolking vooraf gegaan. Dit protestbord <- staat in Westerhaar, gemeente Twenterand.

 

Recycling van plastic

15.10.2007
Een man <- in (de buurt van) Yogyakarta, Indonesië, sorteert en droogt plastic afval dat vervolgens aan fabrieken wordt verkocht voor diverse vormen van hergebruik. Van sommige plastics worden tassen gemaakt, die in Nederland worden verkocht.
De plastic-recycling in Indonesië is een project dat wordt ondersteund door de Bests-Oirschotse Stichting Harapan. Uitvoerige info over de ontwikkelingsactiviteiten van Harapan is te vinden op de website van de organisatie http://harapan.dse.nl

Alan Buribayev

Het Brabants Orkest heeft nieuwe chef-dirigent

Door Ferd Op de Coul
De 28-jarige uit Kazachstan afkomstige musicus Alan Buribayev is – eindelijk, na een vakatureperiode van ca. 3 jaar – benoemd tot de nieuwe chef-dirigent van Het Brabants Orkest. Hij volgt in deze functie de Franse dirigent en HBO’s eredirigent, Marc Soustrot op, die het orkest in tien jaar heeft opgepept tot een hoog niveau.
Alan Buribayev. Foto Muszika.net Volgens de directeur van het orkest, Stan Paardekooper, had een auditie met de jonge Kazachstaanse dirigent in maart jl. grote indruk op het orkest gemaakt. Veruit het grootste deel van het orkest was enthousiast over aanpak, optreden en muzikaliteit van Burybayev. De Kazachstaan maakt donderdag 11 oktober in het Muziekcentrum Frits Philips te Eindhoven zijn officiële entree met Het Brabants Orkest, waarbij hij werken van Rachmaninof en Sjostakovitch zal dirigeren.
Volgens Paardekooper heeft de nieuwe HBO-chef grote kwaliteiten en een brede repertoirekennis. Hij heeft ervaring
met zowel het klassieke, romantische als 19e eeuwse orkestrepertoire, maar ook moderne en eigentijdse muziek. Ook op het gebied van opera en muziektheater heeft de nieuwe HBO-maestro al behoorlijk wat ervaring: zo dirigeerde hij opera’s van o.a. Von Schilling, Wagner en Puccini Deze ervaring kan ook goed passen in eventuele optredens van HBO bij de voorstellingen van Opera Zuid.
Alan Buribayev is de zoon van een dirigent en een concertpianiste. Zijn internationale carriere begon kort na zijn studies aan het Staatsconservatorium in Kazachstan.

Directieprijzen

Hij behaalde diverse prijzen op internationale dirigentenconcoursen en trad al spoedig op als gastdirigent bij prima orkesten als de Dresdener Philharmoniker, het Orchestre National de Lille en the BBC Scottish Orchestra.

Sinds 2004 is Buribayev General Musikdirektor aan het Stedelijk Theater van Meiningen in de BRD en vanaf vorige maand is hij ook chef-dirigent in de Zweedse stad Norrköping, bij het Norrköping Symfonie Orkest. Zo’n dubbel-functie is tegenwoordig voor dirigenten een volstrekt normale praktijk, zoals bij voorbeeld wordt aangetoond door de chef-dirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest, Mariss Jansons, die tevens als zodanig in München werkzaam is. Dat we hier waarschijnlijk te doen krijgen met een groot talent, zou verder kunnen blijken uit het feit dat Buribayev met succes ook nog een aantal gastdirecties heeft gedaan bij orkesten als het Gewandhausorchester Leipzig, waar momenteel Riccardo Chailly chef-dirigent is, en bij het eveneens tot de wereld-top behorende Philharmonisch Orkest van St.Petersburg, waar hij inviel voor Vladimir Temirkanov.

Reacties op Dorpsplein

Naar boven

 

Wij vertrouwen stemcomputers niet blijft de zaak in de gaten houden

'Weggooien' stemcomputers succes voor actiegroep van ICT-ers

01.10.2007
Het besluit van staatssecretaris Ank Bijleveld van onder meer Binnenlandse Zaken tot het naar de vuilnisbelt verwijzen van de stemcomputers in Nederland, is een rechtstreeks succes voor een groepje al dan niet professionele ict-ers, die zich sieren met de geuzennaam hackers en zich in dit geval hebben verenigd in de stichting Wij vertrouwen stemcomputers niet (WVSN).


Rop Goingrijp, onder wiens aanvoering actie is gevoerd tegen de onbetrouwbare stemcomputers.

Met voldoening stelt de actiegroep in een nieuwsbrief vast: ‘Het object van onze verontwaardiging, de "Regeling Voorwaarden en Goedkeuring Stemmachines 1997", gaat de prullenbak in en er komt geen nieuwe tijdelijke regeling om de huidige stemcomputers de winter door te helpen. In 2009 stemmen we met potlood en papier. De staatssecretaris
heeft daadkracht getoond en heeft, ondersteund door het rapport van de Commissie Inrichting Verkiezingsproces, gedaan wat nodig was: met een schone lei beginnen en daarna gaan werken aan een nieuwe generatie stemapparatuur.’

Blijven volgen

Uit de toespraak van de staatssecretaris bij de presentatie van het rapport was volgens WVSN op te maken ‘dat men grote problemen zag om nog met een
nieuwe tijdelijke regeling te komen om de huidige stemcomputers mee goed te keuren. De staatssecretaris komt met haar beslissing een belofte na die ze aan de Kamer gedaan heeft: ze zou zo'n nieuwe tijdelijke regeling onderzoeken, maar als het allemaal niet lukte zou ze zonder morren teruggaan naar papier en potlood.’
Hoewel het hoofddoel bereikt lijkt, zal WVSN  voorlopig blijven bestaan. ‘Ontwerp en aanbesteding van het nieuwe stemsysteem moeten immers kritisch gevolgd worden en we moeten ervoor waken dat we niet ineens via een achterdeurtje alsnog via Internet gaan stemmen,’ zo laat de stichting weten.

Reacties op Dorpsplein

Naar boven

 

Papier is geduldig

21|09|07
Oirschot is bezig met een nieuw bestemmingsplan buitengebied. In de zogenaamde kaderstellende discussienota staat ook het een en ander over Cultuurhistorie. Belangrijk! 'Oirschot, monument in het groen', weet u wel? We lezen op de Nieuwspagina van de gemeente in het plaatselijke Weekjournaal:

'Bij cultuurhistorie gaat het om monumenten en andere karakteristieke objecten in het buitengebied. Ook is de cultuurhistorie verweven in het huidige landschap. U kunt hierbij denken aan de Mortelen en de landgoederen. Bij de voorstellen hierover staat het behoud en herstel, beheer en versterking van de cultuurhistorische waarden voorop.'

Ferme taal. Maar papier is geduldig. En dat de provincie zo'n nieuw bestemmingsplan moet goedkeuren is in Brabant een schrale troost.

tSs.

We hebben nog even naar het complete concept voor bovengenoemde nota op de website van de gemeente gezocht, maar helaas, zelfs als doorgewinterde internetsurfers kwamen we er niet uit. Het meeste hierover staat in het krantje. En dat is dus minimaal.

Dit commentaar houdt mede verband met onderstaande actie van de Brabantse Milieufederatie

 

Kwestie wegverharding Baest aangemeld bij Landroof

23.12.2007
De website hhBest heeft de kwestie wegverharding op landgoed Baest in de gemeente Oirschot aangemeld bij het VPRO-multimediaproject Landroof tegen de verrommeling in Nederland. Presentatoren van dit programma zijn <- Victoria Koblenko en Puck Kniesmeijer. Website Landroof Tv-uitzendingen vanaf 3 januari 2008 elke donderdag om 19:25 op Nederland 2.

CDA Oirschot wil het trouwens nog erger maken dan het al is

BMF zet strijd voort tegen wegverharding Beerzedal

10|09|07
De Brabantse Milieufederatie (BMF) heeft bij de Minister van Verkeer en Waterstaat een bezwaarschrift ingediend tegen de voorgenomen verharding van de zandweg langs het Wilhelminakanaal, tussen de Kattenbergsebrug en de Groenewoudsebrug, gemeente Oirschot.
Al eerder, afgelopen voorjaar, heeft de BMF over deze zaak aan de bel getrokken bij het provinciaal bestuur van Noord-Brabant, maar dat heeft taal noch teken laten horen.

De voorgenomen wegverharding houdt verband met de sloop van de Kattenbergsebrug, de laatste handbediende ophaalbrug in Brabant. De BMF schreef destijds al aan de provincie, dat zij vreest voor ernstige rustverstoring van het natuurgebied Baest, omdat het nieuwe weggedeelte zo goed als zeker zal worden gebruikt als auto-sluiproute tussen Oirschot en Diessen/Hilvarenbeek.

De gemeente Oirschot, die jarenlang vergeefs om het behoud van de Kattenbergsebrug heeft gestreden, heeft zich niet alleen bij de wegverharding neergelegd, de CDA-fractie in de gemeenteraad heeft zelfs te kennen gegeven dat de ‘nieuwe weg’ niet – zoals de bedoeling is van eigenaar Rijkswaterstaat – alleen moet worden opengesteld voor tractoren en fietsers maar voor alle verkeer.

De Kattenbergsebrug met links op de achtergrond de zandweg die zou worden verhard.

De burgemeester van Oirschot, R. Severijns (PvdA), reageerde afgelopen voorjaar in een gesprek met hhBest uitermate lauw op de bezwaren van onder anderen BMF. Hij zei onder meer, dat Oirschots slogan ‘Monument in het groen’ niet  betekende dat economische belangen uit het oog moesten worden verloren; ook zei Severijns over de vrees voor sluipverkeer over Baest ‘de mens vreest het meest voor het lijden dat hij vreest’.

Guido t'Sas


De gesprekken van hhBest/Podcasterij BestWest met BMF’s woordvoerder Toine Cooijmans en burgemeester Severijns over de Kattenbergse kwestie zijn nog steeds hier te beluisteren.

Bezwaarschrift BMF tegen de vergunning voor het asfalteren zandpad bij Wilhelminakanaal te Oirschot, ingediend bij de Minister van Verkeer en Waterstaat.

Meer informatie plus de brief die de BMF in het voorjaar aan de provincie schreef staat hier.

Zie ook: Papier is geduldig

Of beluister de podcast over deze zaak.

 

Reacties op Dorpsplein

Naar boven

 

Tilburg, 7 september 2007

Aan: Minister van Verkeer en Waterstaat
H.I.D. van RWS Noord-Brabant
Postbus 90.157
5200 MJ 's Hertogenbosch

Kenmerk: Oi 06-2123-tc
Betreft:  bezwaarschrift tegen vergunning voor asfalteren zandpad bij Wilhelminakanaal te Oirschot.

Excellentie,

Hierbij maakt de Brabantse Milieufederatie bezwaar tegen de ontwerp-beschikking voor het asfalteren van de onverharde weg langs het Wilhelminakanaal tussen brug Kattenberg en brug Groenewoud te Oirschot.

Het gaat hier om een pad door een natuurgebied, onderdeel van Landgoed Baest en van de Ecologische Hoofdstructuur en de Groene Hoofdstructuur. Het pad loopt dwars door de Robuuste Ecologische Verbindingszone (REVZ) Beerze. Verharding van dit pad is apert in strijd met het beleid van Rijk (in het bijzonder ook uw Ministerie) en de Provincie om nieuwe versnippering van natuur en landschap te voorkomen. Voor een REVZ geldt juist dat de  ecologische verbindingen versterkt moeten worden, waarin een kilometerslange asfaltdoorsnijding allerminst past.
Het zandpad is ook op zichzelf ecologisch, cultuurhistorisch, landschappelijk en qua recreatieve beleving waardevol. Asfaltering ervan tast die waarde ernstig aan.

Op geen enkele wijze is onderbouwd waarom asfaltering van dit pad noodzakelijk is. Sterker nog, U heeft juist gelijktijdig een besluit genomen om dit pad af te sluiten voor autoverkeer, hetgeen wij van harte toejuichen.  Asfaltering van het pad zal juist in de verdere toekomst openstelling van de weg voor auto's bevorderen.

De afweging van het belang van asfaltering versus de aantasting van natuur, landschap, cultuurhistorie en recreatieve beleving die met asfaltering gepaard gaat, is niet gemaakt.

Overigens pleiten wij voor het openhouden van een oversteek van het Wilhelminakanaal ter plaatse  voor langzaam verkeer, met of zonder handhaving van de Kattenbergse brug. Vanuit dat oogpunt is iedere verharding van dit waardevolle zandpad overbodig. 
Mocht die oversteek vervallen, dan zou een een meter breed halfverhard schelpenpad op deze noordoever volstaan voor het fietsverkeer. En landbouwverkeer zoals tractoren kunnen heel goed uit de voeten over onverharde wegen.

Wij verzoeken u op grond van het bovenstaande om de vergunning niet te verlenen.

Met vriendelijke groet,

Jan van Rijen,
directeur Brabantse Milieufederatie

Kopie aan: GS van Noord-Brabant,B&W en Gemeenteraad van Oirschot,
Ministerie van LNVzuid

 

Reacties op Dorpsplein

Naar boven

 

Ook donkere wolken aan de Middellandse Zee

07|09|07
Wie, afgaande op de weerkundigen, waaronder de van vakantie teruggekeerde jokkebrokken, mocht denken dat het deze zomer alleen aan de Middelandse zeekust mooi weer was, ziet hier het bewijs van het tegendeel.

De foto is drie weken geleden genomen vanaf het hoogste punt in het stadje Sète, gelegen tussen de zee en een lagune, nabij Montpellier. Het was overigens best lekker weer.

Blauwalg als groene verf

02|08|07
Een plezierjacht ploegt <- door de blauwalg als groene verf op het Volkerak. Blauwalg wordt pas blauw bij verrotting.

Reguliere media berichtten deze week, dat de 'natte en koele zomer' weinig blauwalg ten gevolge zou hebben. Wel dus.

De sluizen van Benedensas, tussen de Roosendaalsche en Steenbergsche Vliet en het Volkerak zijn al bijna een maand tussen 8 en 22 uur bemand, om de pleziervaart te schutten.

Het negentiende eeuwse sluizencomplex beschermt het binnenwater tegen de blauwalg.
03|08|07
De PZC meldt vanmorgen:
Het is verboden te zwemmen in het Zoommeer, ter hoogte van de Speelmansplaten bij Tholen en in het bufferbekken van de Kreekraksluizen. Aanleiding voor het zwemverbod is de blauwalg.Zwemmen in het water kan leiden tot huidirritatie en oog-, oor-, maag- en darmklachten.
Eind juli liet de PZC het anp meedelen, dat het dit jaar wel meeviel met de blauwalg.

Opwekking windenergie breidt zich gestaag uit

02|08|07
De opwekking van windenergie breidt zich in Nederland gestaag uit. De laatste jaren zijn heel wat windmolens bijgebouwd, zoals hier op de oevers van het Volkerak

 

 

 

 



Fotoalbum op Webshots Onder meer Volkeraksluizen, uitbreiding van de windenergie rond het Volkerak, bijzondere vaartuigen etc.

Open de diashow in een nieuw venster

Diashow Een dag op het water

 

 

 

 

 

 

 

 

 

02|08|07

Vesting- en waterstadje Willemstad NL in het hoogseizoen

 

 

 

 

 

Zie collage en album

Rennersdrama in de Alpen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zie voor de echte eigenaar van de Tour de France-beelden Dorpsplein 30|07|07

Gerstoogst

08|07|07
Met twee reusachtige maaidorsers maakte het loonwerkersbedrijf De Kroon vandaag (zondag) gebruik van de sporadische droge dag om aan de Langendonksedijk in Oirschot de gerstoogst binnen te halen.

Het was een kwestie van redden wat er te redden valt, want echt mooi stond het graan er door de overvloedige regen niet bij.

 

 

Foto's hiernaast en hieronder

 

Ik ging naar Den Bosch om de Parade te zien

01|07|07
Laat ik Martinus Nijhoff 'n keer parafraseren: Ik ging naar Den Bosch om de Parade te zien.

De Parade autovrij. Afgezien van evenementen, voor het eerst sinds pakweg 'n halve eeuw geleden. Van toen herinner ik me fijn grind. Heel die halve eeuw is er over het blik op dat plein gebakkeleid. Daarbij is ook een ondergrondse parkeergarage overwogen, maar men was bang dat de Sint Jan zou verzakken. In die tijd, het zal 'n jaar of twaalf geleden zijn, stuurde het Brabants Dagblad een fotograaf naar

Antwerpen om de inmense bouwput vast te leggen van de parkeergarage, annex tramstation onder de Groenplaats, aan de voet van de O.L.Vrouwe Kathedraal. Die kerk staat er nog steeds; of ze verzakt weet ik niet, maar ik denk dat als dat het geval zou zijn, ik het zou weten. Want ik ben een liefhebber van de Scheldestad en volg via internet haar wel en wee.

Vandaag, zondag 1 juli 2007, was in Den Bosch de Parade van het blik bevrijd. Er zijn parkeeralternatieven geschapen, maar dat interesseert me verder niet want naar Den Bosch ga ik altijd met de trein.

Wij waren niet de enigen die kwamen kijken naar de steenvlakte die op verdere opleuking wacht en de afgeplakte parkeerautomaten. 'n Beetje onwennig bewogen de Bosschenaren zich over de gewezen parkeervakken tussen de majestueuze kastanjes. Tezijnertijd zullen er ook uitbreidingen van de caféterrassen komen. Gezellig!

Gefeliciteerd, Den Bosch en veel plezier met je herboren Parade.

G.

Kermis

Nostalgische kermis in Olland

13|05|07
In Olland, kerkdorp van Sint-Oedenrode, is vandaag een 'nostalgische kermis' gehouden, met onder meer een luchtschommel, een draaimolen uit het eind van de negentiende eeuw en een ouderwetse Kop van Jut. De plaatselijke fanfare luisterde de opening op.

De kermis, uitgerust met antieke woonwagens, is een partikulier initiatief van mensen die oude attracties opkopen en met veel liefde restaureren.

 

Oude Grintweg half juli open


Bij de reconstructie van de Oude Grintweg zijn nauwelijks bochten rechtgetrokken. Fietsers hebben er minstens zoveel (afgeschermde) ruimte als autoverkeer.

 

12|06|07
Twee mannen fietsen <- over de hoofdrijbaan van de gereconstrueerde Oude Grintweg, tussen Oirschot en Boxtel. De foto is genomen ter hoogte van de bochten bij De Fransman (afslag richting Best).

De weg die onder meer van een fietspad met twee rijstroken is voorzien, gaat aan het begin van de bouwvak-vakantie (16 juli - 3 augustus) open voor alle verkeer. De officiële opening volgt in augustus. Het werk is binnen een jaar geklaard.

Hieronder een amfibietunneltje in aanleg.

 

 

 

12|03|07
De Oude Grintweg, tussen Oirschot en Boxtel, was tot in de herfst van 2006 een van de mooiste bomenlanen (eiken en voornamelijk beuken) van Brabant.

Voor een reconstructie en de aanleg van vrijliggende fietspaden moesten meer dan 500 bomen worden gerooid.

De foto linksonder is van vorig najaar, de foto rechtsonder, nagenoeg op dezelfde plaats genomen, is van van 12 maart jl.

De weg wordt veel gebruikt door woon-werk-schoolverkeer en door toeristen, van wie velen op de fiets.

 


Wegverharding aantasting Dal
van de Beerze bij Oirschot

Door Guido t'Sas
11|12|06
De verharding van de Kanaaldijk Noord, tussen Oirschot (Groenewoudsebrug) en Haghorst als genoegdoening voor de sloop van de Kattenbergsebrug betekent een aantasting van het dal van de Beerze en de ecologische zône Groene Woud. Gevreesd wordt dat straks veel sluipverkeer gebruik zal gaan maken van deze verbinding tussen Oirschot en Diessen/Hilvarenbeek, wat de rust op het landgoed Baest en het natuurgebied, waarin de bedevaartskapel H.Eik is gelegen, ernstig zou kunnen verstoren. Ook de vele fietsers, wandelaars en hengelaars langs het Wilhelminakanaal kunnen het wel schudden. De Brabantse Milieufederatie (BMF) is geschrokken van de plannen, maar vreest dat er niets meer aan te veranderen is. Oirschot kan hooguit 'verkeersremmende' maatregelen nemen, maar daarin stelt vrijwel niemand enig vertrouwen, vooral omdat het staat of valt met de handhaving.

Kattenbergsebrug
Een binnenvaartschip passeert de geopende Kattenbergsebrug. Links op de achtergrond de te verharden zandweg.
Rijkswaterstaat heeft het verhardingsplan als 'oplossing' uit de hoge hoed getoverd tijdens een zitting van de Raad van State, waar bezwaren tegen de opheffing van de Kattenbergsebrug, aan de westzijde van het landgoed Baest, aan de orde waren.
Het rijk kan zonder meer tot verharding over gaan, niet alleen omdat hij eigenaar is van de zandweg, maar ook omdat in het bestemmingsplan buitengebied van Oirschot niet met zoveel woorden staat dat die weg onverhard is. Dat is wel het geval met de zandweg aan de zuidkant van het Wilhelminakanaal, waarlangs overigens een verhard toeristisch fietspad loopt.

Door verharding van de kanaaldijk hoopt men de 'omrijschade' als gevolg van de sloop van de Kattenbergsebrug tot 3 kilometer te beperken. Bezwaarmakers tegen de sloop namen daarmee genoegen.

Kern van het Beerzedal

De sterk meanderende Kleine Beerze stroomt op het landgoed Baest <- bij Oostelbeers in de Groote Beerze. Oostelijk van Baest ligt sinds de jaren zestig een zogenaamde bypass, die zich bij het kanaal weer samenvoegt met de Beerze waarna het riviertje via een duiker onder het kanaal door verder in noordelijke richting stroomt.

Baest
Het Wilhelminakanaal tussen de Groenewoudsebrug en de Kattenbergsebrug. Bron: Google Earth

Beerze
De Beerze op landgoed Baest

Aan de overkant van het Wilhelminakanaal is er weer een bypass, evenwijdig aan de kronkelende originele bedding door het Bos van de H.Eik.

Het gebied kan als de kern worden beschouwd van het Dal van de Beerze, een natuurgebied waarin de laatste jaren zoveel tijd, geld en moeite is geïnvesteerd om de natuur weer meer kansen te geven. Zo is de oorspronkelijke bedding waar mogelijk hersteld en zijn vistrappen gebouwd.
Reacties op Dorpsplein

Beluister aflevering 57 van Podcasterij BestWest over dit onderwerp in streaming audio (26 minuten) door op nevenstaand knopje te klikken.

Brief Brabantse Milieufederatie aan provincie

Meest recente ontwikkelingen (september 2007)

Naar boven

 

 

Podcasterij BestWest maakte een aflevering van 26 minuten over de verloedering van Brabant.

 

Tilburg, 21 februari 2007

Aan: Provincie Noord-Brabant
t.a.v. de Gedeputeerde van Natuur Mw. A. Moons
Postbus 90151
5200 MC DEN BOSCH

Kenmerk: NL 12.01-1943-tc
Betreft: voortdurende inbreuken op Robuuste Verbindingszone De Beerze

Geachte mevrouw Moons,

Naar aanleiding van drie recente signalen vanuit onze achterban vraagt de Brabantse Milieufederatie uw dringende aandacht voor het toekomstig functioneren van de Robuuste Verbindingszone De Beerze.

Van de twaalf Robuuste Ecologisch Verbindingen (REV) in Nederland (Nota Ruimte, 2005) zijn er drie waar Brabant mee te maken heeft. Twee ervan liggen aan de rand, de Hollandse Waterlinie en de grote Rivieren. De derde loopt dwars door midden-Brabant, namelijk het beekdal van de Beerze. Samen met het Rijk heeft u als ambitie om hier 1150 hectare nieuwe natuur te maken. Die Robuuste Verbinding is bedoeld om natuurgebieden robuust met elkaar te verbinden, om daarmee de gevolgen van snelle klimaatverandering op te vangen en bedreigde planten- en diersoorten meer kansen te geven andere geschikte gebieden te bereiken. Als belangrijke nevendoelen heeft u in het Provinciale beleid genoemd een duurzaam waterbeheer, meer natuur bij de stad, versterking van landschap en cultuurhistorie en vergroting van recreatieve belevingsmogelijkheden. Er is een zoekgebied voor deze REV vastgesteld en opgenomen in de Reconstructieplannen.

Wij signaleren dat binnen dat binnen dat zoekgebied voortdurend ontwikkelingen plaatsvinden die een inbreuk plegen op de realisatie en het toekomstige functioneren van die REV. Nadat wij een half jaar geleden reeds een illegale aanleg van een potplantenkwekerij bij Esch (Haaren) aan de kaak stelden, die zelfs binnen de Ecologisch Hoofdstructuur (EHS) gelegen is, moeten wij nu helaas drie nieuwe bedreigingen voor de REV signaleren.
 
De eerste bedreiging betreft de geplande, kilometerslange, verharding van een zandpad door het noordelijke deel van landgoed Baest, parallel aan het Wilhelminakanaal. Deze dreigende verharding is het gevolg van het besluit van Rijkswaterstaat om de Kattenbergse Brug over het Wilhelminakanaal te sluiten. Om te voorkomen dat auto’s om moeten rijden, wordt er een nieuwe doorgaande verharde weg aangelegd dwars door de EHS en de REV! Dat staat ons inziens volstrekt haaks op het doel van de REV, namelijk om gebieden beter met elkaar te verbinden. Die nieuwe weg zal een zware verstoring betekenen van het aanliggende kwetsbare en nu nog stille natuurgebied. Uit de pers hebben wij begrepen dat de Provincie met dit plan zou hebben ingestemd. Wij verzoeken u om opheldering op dit punt en om er alles aan te doen om te voorkomen dat die weg wordt aangelegd.

De tweede bedreiging is de illegale aanleg van  ongeveer 15 hectare coniferenkwekerij in het zoekgebied van de REV bij Uilenbroek/Luissel (Boxtel). Het is teleurstellend om te ervaren dat deze gronden niet zijn verworven ten behoeve van de realisatie van de REV in het kader van project Smalwater-noord, waar u als Provincie direct bij betrokken bent. De illegale coniferenkwekerij die de nieuwe eigenaar ter plaatse is begonnen gaat ten koste van het foerageergebied van de kwetsbare Taigarietgans (onderdeel van de GHS). Gelukkig pakt de gemeente Boxtel deze illegaliteit voortvarend aan, maar het uitgangspunt van vrijwilligheid voor de realisatie van de REV blijkt in in zo'n gebied met een hoge gronddruk ernstig op te breken.
Ten derde signaleren wij dat er in het zoekgebied voor de REV diverse bouwblokken voor intensieve veehouderij liggen waarbinnen nog forse uitbreidingen mogelijk zijn. Met name in de gemeente Oirschot is dat het geval. Dit is mede het gevolg van het feit dat deze bouwblokken (bewust?) net buiten de extensiveringsgebieden zijn begrensd in het kader van de Reconstructieplannen. Nu het afgelopen jaar de wetgeving ten aanzien van ammoniak, stank en compartimentering is versoepeld, dreigen hier mega-stallen te ontstaan, die afbreuk doen aan de doelen van de REV en die niet passen binnen het landschap.

Conform uw voortvarende ambities ten aanzien van de REV’s in Brabant (zie o.a. Provinciaal Natuur- en Landschapsoffensief) verzoeken wij u dringend om bovengenoemde drie bedreigingen alsnog te keren.

Tevens verzoeken wij u om in zijn algemeenheid het beleid voor de realisatie en bescherming van de REV De Beerze te intensiveren, om nieuwe bedreigingen voor te zijn. Het bewerkstelligen van een steviger grondpositie en een scherpere planologische bescherming zijn daarbij onmisbare elementen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Toine Cooijmans, telefoonnummer 013 580 9826.

Graag vernemen wij op korte termijn uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Jan van Rijen,
directeur Brabantse milieufederatie

 

Cc:            Gedeputeerde ruimtelijke Ontwikkeling P. Rüpp
LNV-zuid

Reacties op Dorpsplein

Artikel over de kwestie Kattenbergsebrug

Naar boven

 

 


Logo

Actiegroep Wij vertrouwen stemcomputers niet onderzoekt 'mistelling' Eindhoven

05|12|06
De Actiegroep Wij vertrouwen stemcomputers niet is uitvoerig op een 'mistelling' in Eindhoven, tijdens de kamerverkiezing op 22 november gedoken. Het is volgens wvsn noodzakelijk gebleken, daartoe een zogenaamde WOB-procedure te starten. WOB=Wet Openbaarheid van Bestuur. Eerdere contacten met Eindhoven leidden tot wat de actiegroep noemt 'stroeve reacties', met name van de zijde van de afdeling voorlichting van deze gemeente.

In Eindhoven werd met Nedaps gestemd en de door de bijbehorende software geproduceerde 'voorlopige uitslag' week af van de 'definitieve uitslag' van een dag later.

Er verschenen volgens de aktiegroep ineens per saldo 481 uitgebrachte stemmen meer en een woordvoerder repte van stemmen die 'digitaal over het hoofd waren gezien'. Sommige partij-totalen gingen na correctie iets omhoog en anderen iets omlaag. 'De gemeente was naar ons toe tot nog toe niet in staat meer duidelijkheid te verschaffen en op de zitting van de Kiesraad werd gesproken van een 'dubbel geteld stemdistrict', wat natuurlijk alleen een teruggang van het aantal stemmen kan verklaren.'

'Niks wissen'

'Gezien het feit dat stemcomputers volgens de voorstanders ervan nu juist zo'n goed idee zijn omdat 'tellingen altijd hetzelfde resultaat opleveren' willen we dit wel even goed uitgezocht zien, ook omdat we wel benieuwd zijn hoe je stemmen 'digitaal over het hoofd ziet'. We hebben er niet zo veel fiducie in dat Eindhoven dit zelf goed gaat uitzoeken, en daarom gaan we dat zelf maar doen. Men heeft van ons dan ook inmiddels een Wob-verzoek ontvangen', zo schrijft wvsn in een nieuwsbrief.

De brief van de actiegroep aan burgemeester Sakkers van Eindhoven in pdf-formaat kun je hier downloaden.

Saillant is onder meer de opmerking richting burgemeester, dat nu de zaak als 'onder de rechter' moet worden beschouwd, geen 'omgekeerde handelingen' mogen plaatsvinden, waaronder bij voorbeeld het wissen van de stemcomputers.


Reacties op Dorpsplein

Naar boven

 

Shocking Blue
De Haagse popgroep Shocking Blue met Mariska Veres rond 1970. Foto Nationaal Popinstituut.

Jeugdsentiment

03|12|06
De op 2 december aan kanker overleden Mariska Veres, dochter van een Hongaarse zigeunerviolist, werd wereldberoemd met haar song I'm your Venus, in 1969 gelanceerd, met de Haagse popgroep Shocking Blue.

Het was de tijd van het langharig werkschuw tuig, zoals de jongeren met hun Beatledracht toen werden genoemd. Zelf was ik, met 36 jaar, niet piep meer en ook geen fervent popliefhebber, maar toch vertegenwoordigt de veel te jong (want pas 59 jaar) overleden Mariska voor mij 'n stuk jeugdsentiment. Zoals dat Venus waarvan je hieronder een stukje kunt beluisteren.

Luister even naar Mariska Veres in I'm your Venus

Reacties op Dorpsplein

Naar boven

 

Reacties op Dorpsplein

Naar boven

 

Derde restauratie Sint Jan in 150 jaar

17|11|06
De Sint-Janskathedraal in Den Bosch is voor driekwart door steigers en ander materiaal aan het zicht onttrokken voor de derde restauratie van het exterieur in anderhalve eeuw. In de kathedraal vertelt een tentoonstelling alle details.

De Sint Jan valt onder de zogenaamde kanjermonumenten waarvoor het rijk 40 miljoen euro extra heeft uitgetrokken. De Bossche kathedraal krijgt daarvan het meest, namelijk 13,7 miljoen.

De restauratie is in 1999 begonnen en zal in 2010 voltooid zijn.

Zie 12 foto's van de restauratie op Flickr

 

 

 

 

Sint Jan

Reacties op Dorpsplein

 

Reacties op Dorpsplein
   

Knullig noodplan Franse campings voor eventuele overstromingen

07|06|06
Franse campings die aan een rivier liggen, hebben tegenwoordig -verplicht- een evacuatieplan voor het geval de boel onderstroomt. Die evacuatiemaatregelen zijn doorgaans in het Frans, Duits en Engels aangeplakt bij wat heet de Accueil (Onthaal, zeggen de Vlamingen) of het campingbureau. In een zeldzaam geval wordt aan Nederlanders een matige tot zeer slechte vertaling uitgereikt. Ik zag een A4-tje, dat kennelijk van een toch al gebrekkige handgeschreven vertaling was overgetypt, zodat bij voorbeeld alle u's voor v's waren aan gezien.
Evacuatie

'Laat auto en caravan staan'

De hele regeling doet 'tegennatuurlijk' aan en vrees ik het ergste als een en ander tot uitvoering zou moeten komen.
'Als er noodweer op komst is en het peil van de rivier dreigt tot gevaarlijke hoogte te stijgen (dat kan opeens heel snel gebeuren!) zult u worden gewaarschuwd. In het geval tot evacuatie wordt overgegaan, moet u uw auto, caravan en andere spullen achter laten en alleen met uw geld, papieren en waardevolle voorwerpen, de route naar het verzamelpunt volgen, zoals die overal op bordjes is aangegeven', zo luidt de standaard-instructie.
Deze regeling is tot mislukken gedoemd. Want wie laat nu zomaar zijn/haar heilige koe + heilig kalf (de caravan) aan de elementen over? Ik heb er met medekampeerders over gesproken en we waren unaniem. Zij doen dat niet, en ik ook niet!

 

 

 

 

 


Vidourle

Het niveau van de rivier de Vidourle in het dorp Sommières (even boven Montpellier) op verschillende rampdagen, het laatst en het hoogst in 2002. Opvallend is, dat alle overstromingen plaatsvonden in september. Iets om rekening mee te houden, zou ik zeggen.


 








 

Colosseum

Colosseum krijgt omheining tegen terreur

Toeristen in het Colosseum. Het grootste Romeinse amphitheater, waar 'de christenen voor de leeuwen werden geworpen', krijgt een forse omheining die bezoekers tegen terrorisme moeten beschermen. Ook komt er een flink aantal camera's om alles in de gaten te houden.

Bron: ANP

Het hek is extra, want het Colosseum heeft al een gelijkvloerse ommegang, waarvan de openingen naar de straatzijde met tralies zijn afgesloten.

 

 

 

 


Met Google Earth vlieg je over de hele
wereld, dus ook over Best ;-)

Google1
Best. Hoe meer je inzoomt, hoe onscherper de afbeelding wordt. Dat kan overigens sterk wisselen per locatie. Van grote steden als Londen en Parijs en bij voorbeeld ook de Google Campus in Californië, laat Earth veel meer details zien. Je kunt aanvinken, of je straatnamen, grenzen, gebouwen etc. weergegeven wilt hebben.

23|07|05
Er is weer een nieuw speeltje voor op het internet. Nou ja, speeltje... Het kan ook wel eens heel nuttig zijn. Het gaat om Google Earth, een programma dat je in enkele minuten gratis kunt downloaden en installeren. Vervolgens kun je virtueel over de hele wereld vliegen en als met een camera inzoomen op elk denkbare plaats. Hoewel het programma (nog alleen) in het Engels beschikbaar is, is het intuïtief gemakkelijk te bedienen.

Google werkt in dit project (dat zich nog in de zogenaamde betafase bevindt en ongetwijfeld op de duur zal leiden tot livebeelden) samen met TeleAtlas NV, een van origine Nederlands bedrijf.

Je begint in principe met de globe, die je met de muis kunt draaien en kantelen. Stel dat je in de eerste plaats nieuwsgierig bent naar je eigen woonplaats/straat, gezien door de Earth-satelliet (want dat is het principe: satellietfoto's), dan rol je naar Nederland. Klikt dubbel op ons land, waarna het inzoomen begint. Als het stopt en je wilt verder, klik je weer dubbel. Wil je terug, dan klik je dubbel met de rechter muisknop. Wil je het in- of uitzoomen onderbreken dan klik je één keer.

Is de lokatie gevonden en naar wens ingesteld, dan kun je er een punaise op prikken, die je zelf een naam geeft. Deze bookmark komt in de map My Places te staan! Kun je er de volgende keer direct weer heen.

Google2
Soms zijn de beelden van verrassende kwaliteit, zoals hier van de zuidpunt van de Sinaïwoestijn, waar op 23 juli een aanslag op toeristen werd gepleegd.

Verder is er de mogelijkheid het resultaat als jpg-foto af te drukken en/of direct per e-mail te verzenden. De ontvanger krijgt dan ook een door Google gegenereerd bericht in het Engels met een verwijzing naar het internetadres, waar Google Earth valt te downloaden: http://earth.google.com

Zie ook Sitespot Put yourself on the GoogleEarth Globe

Doorsturen

Sante vindt het ook geweldig

Naar boven

Mobieltjes zouden doorgeven hoe hard (of langzaam)auto's rijden

Brabant experimenteert met
nieuw systeem filemeting


Filemeting1 filemeting2

Door Sante Brun en Guido t'Sas, die hierbij tevens hun bedenkingen ventileren

Je gaat naar http://actueleverkeersinformatie.brabant.nl/ en je krijgt daar een wegenkaart van Brabant te zien. Links staat een cijfercode, die je moet intikken om in te loggen. Het laden (ook van de openingssite) gaat, zelfs bij een supersnelle breedbandverbinding nog tamelijk traag, maar na dat inloggen verschijnt er een duidelijke kaart met - in rood - de actuele vertragingen in het verkeer. Hoe langer de rode strip, hoe zekerder dat er sprake is van een file.

Het is de provincie Noord-Brabant, die hier experimenteert met een verkeersinformatie-systeem, waarbij de door mobieltjes uitgezonden signalen worden gebruikt om onder meer vast te stellen hoe snel de telefoontjes zich verplaatsen. Volgens het provinciaal bestuur (www.brabant.nl) gebeurt dat op een privacyveilige manier. Het beeld wisselt om de minuut.

De gegevens worden in opdracht van de provincie verwerkt door een gespecialiseerd bedrijf dat daarvoor een contract heeft gesloten met Vodafone.

Het Eindhovens Dagblad tekende hierbij nog aan: 'Met accurate en actuele gegevens kunnen CDA-gedeputeerde E. Janse de Jonge en andere wegbeheerders nu beleid maken: bepalen waar een extra stukje weg of een fly-over aangelegd moeten worden om het verkeer efficiënter over de wegen dirigeren. Begin volgend jaar komen op enkele strategische plaatsen op het wegennet elektronische panelen. Gevoed door de 'rijdende mobiel-tjes' gaan die al reistijden tonen, zodat de verkeers-deelnemer ter plaatse nog een andere route kan kiezen.' Tot zover het ED.

Nog 'n hoop vragen

Alsof het regionale en provinciale bestuurders ooit aan de informatie heeft ontbroken over de vraag 'waar een nieuwe fly-over nodig is'. Daar heb je toch geen klikkende mobieltjes voor nodig? Ach, was de wereld maar zo mooi als hier wordt afgespiegeld. Nog even afgezien van het foute uitgangspunt: in lang niet alle auto’s wordt een mobiele telefoon meegevoerd, en van de meegevoerde telefoons staat een belangrijk deel uit, alleen al omdat je toch niet met de telefoon in de hand mag bellen in de rijdende auto.

Nog belangrijker: de provincie heeft alleen de gegevens van Vodafone; KPN is veruit de grootste provider, en dan hebben we nog een heleboel kleintjes.

Maar de cruciale vraag is natuurlijk: hoe lang houdt de provincie Noord-Brabant het vol om de gegevens anoniem op te vragen, en hoe anoniem zijn trouwens die gegevens: krijgen ze wél de 06-nummers? Koud kunstje om daar de eigenaar bij te zoeken. Koud kunstje om eens te kijken of daar ineens twéé mobiele telefoons in diezelfde auto meerijden, en tellen die dan voor twee in de file, en wie is die tweede? Een illegale vriendin? Kunnen we daar iets creatiefs mee, jongens van Provinciale Waterstaat? Qua chantage?

Over op rooksignalen

En nog meer voor de hand liggend: hee, die mobiele telefoon die beweegt zich wel èrg snel, het is eigenlijk zonde om niet de daarbij behorende boete van driehonderd euro te vangen. Misschien zit er wel een veel goedkoper systeem van snelheidscontrole in.

En het gaat nog verder. Bij een bepaald 06-nummer hoort iemand die dagelijks van Veghel naar Eindhoven rijdt. Maar uit de gegevens blijkt dat hij wel vier keer per dag stilstaand gesignaleerd wordt op de A58 bij Goirle. Wat is hier aan de hand? Is daar een homo-ontmoetingsplek? Zal die echtgenote leuk vinden als ze het hoort.

En je weet: wat mis kan gaan, gaat ooit mis.

De enigen die nog veilig zijn voor Big Brother, zijn degenen die hun berichtenverkeer afwikkelen met gecodeerde rooksignalen.

 

 

Naar boven

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

amateur_afp
Een foto, zo goed als zeker, door een amateur gemaakt, die door Agence France Presse (AFP) de hele wereld is overgestuurd. Badgasten aan het strand van Thailand, terwijl de Golf op hen af komt.

Op de Engelstalige versie van de Wikipedia-encyclopedie, die door de gebruikers zelf wordt samengesteld, is een animatie te zien van wat inmiddels de Indonesian tsunami heet. Van het plan van de website Nu.nl, te bemiddelen bij de verkoop van amateurfoto's aan het anp, hebben we niets meer vernomen. Sterker nog, in de rubriek Foto van de week domineert nog steeds een plaatje van het transport van een Boeing 747 van Amsterdam naar Lelystad.

Opnieuw is gebleken, dat internet als nieuwsmedium voordurend met enige reserve moet worden bekeken. Aanvankelijk stond hier rechtsboven een andere, spectaculairdere foto van de Golf. Ze maakt deel uit van een serie, waarvan de webmaster van waveofdestruction nu zegt: I've been informed (Door Times Online!, hhBest) that in fact these photos are from a tidal surge in China in 2002. They are not related to the tsunami. Ordinaire fake dus, door de betrokken website netjes opgelost, al verdienen de foto's binnenkort gewoon verwijderd te worden.


Nog enkele webadressen:

Sumankumar.com

Worldchanging.com

DigitalGlobe.com Site, waaraan onder meer het NOS Journaal foto's ontleende.

Naar het begin van dit bericht

Doorsturen

Reageren

Verder: Papieren krant staat (niet) op verdwijnen

Naar boven

 

Sneeuwruimen

Stoepje Ongezond

29.12.04 11:14
Wekelijks haal ik een Stoepje Gezond bij de bakker van de markt, alias Bakkerij Het Stoepje, alias Jan van Aart van Jan de Bakker uit Spakenburg. Bij voorkeur ga ik per fiets, vanwege de broodnodige beweging. Vanmorgen om 10 uur nog was dat - ondanks een luchttemperatuur van +3 - een hachelijke onderneming. Niet alleen

dat de fietsroute plaatselijk nog spiegelglad was, maar zelfs het plein voor het gemeentehuis van Best was onbegaanbaar. (Ik zal gemeentewerken eens bellen, zei de receptioniste.) En het stoepje voor Bakkerij Het Stoepje. Stoepje Ongezond. De man van de broodkraam vond, dat de gemeente dat stoepje schoon had moeten vegen, maar ik vrees dat hij juridisch zwak staat. De gladheidsbestrijding voor de deur van de burger, de ondernemer en de overheidsinstantie is voor rekening van die burger, ondernemer enzovoorts. (Dus, nog eens tussen haakjes, die mevrouw van de gemeentelijke receptie trok terecht aan de bel.) Gratis zoutDan de gemeente Tilburg. Die stelt haar ingezetenen gratis zakjes met 5 kilo strooizout ter beschikking. Af te halen bij een van de wagens voor inzameling van Klein Chemisch Afval op (Bakker van de markt, let op!) alle weekmarkten en bij winkelcentra. Op haar website verstrekte die gemeente ook nog wat strooitips:- Veeg of schuif eerst de meeste sneeuw weg
- Strooi niet meer dan een handje vol per m²
- Wacht even, want na 10 minuten gaat het zout pas werken
- Niet te veel strooien onder bomen dat is slecht voor de wortels
- Strooizout is niet om te eten!

Antiklont

Oeps! Toch maar even geïnformeerd naar de exacte samenstelling van dat zout. Kreeg binnen redelijke termijn keurig antwoord van Liesbeth van den Bogaert, Assistent Groepsmanager Brabants Afvalteam:' Het zout bestaat voor 98,4 % uit NaCl (dus keukenzout). Dit zout, wat een natuurproduct is, wordt gewonnen uit zoutmijnen in
Duitsland en is door toevoeging van antiklontmiddelen en een geringe hoeveelheid kleursof ongeschikt voor consumptie, er is geen jodium aan toegevoegd.'Ik zie geen aanleiding om dit met een korreltje zout te nemen.

(Het tekeningetje hierboven heb ik aan de Tilburgse website ontleend.)

Doorsturen

Meer ongezonds

Naar boven

 


Belgen, dus ook Zuid-Nederlanders, vroeger
dood door vuile lucht

De levensverwachting in België tegen 2020 daalt met bijna 14 maanden door luchtverontreiniging. Dat staat in een rapport van de Europese Commissie over de gevolgen van luchtverontreiniging op de gezondheid van de Europeanen. Dit staat in de Belgische krant De Standaard, die het bericht op zijn beurt heeft ontleend aan het dagblad Le Soir.

Vuile lucht
Foto De Standaard

De Belgische lucht wordt het meest vervuild door fijne stofdeeltjes, microscopisch kleine deeltjes die vrijkomen bij de verbranding van fossiele brandstoffen, vooral bij dieselmotoren. Er is - zeggen wij van hhBest - geen aanleiding, te veronderstellen dat de vervuiling en zijn gevolgen ophouden bij de Belgisch-Nederlandse grens.

Ziemaar: ,,De intense activiteit van de havens van Rotterdam en Antwerpen, gekoppeld aan de bevolkingsdichtheid en de sterke industrialisatie van België en Nederland, zijn verantwoordelijk voor deze ongunstige situatie', zegt Michel Sponar, expert van de Commissie.Doorsturen

Naar boven




Logo

Bestenaar krijgt miljoenste bezoeker op zijn site

10.12.04 9:33
Bestenaar Rob Ruggenberg kan een feestje vieren. Zijn tweetalige website De Erfenis van de Groote Oorlog
(over Wereldoorlog 1 dus) heeft vannacht rond 3 uur zijn miljoenste bezoeker ontvangen. Een Amerikaan of een Canadees, denkt hij. De mooi en overzichtelijk vormgegeven site, met zelfs (de vroegste) kleurenfoto's, bestaat 7 jaar, maar de meeste bezoekers zijn van de laatste drie jaren - door toenemende bekendheid en steeds betere zoekmachines als Google.

Rob zou met al dat bezoek veel geld kunnen verdienen, maar hij is en blijft onafhankelijk journalist. Het logo van The Heritage of the Great War (hierbij afgebeeld) is een illustratie van het motto: We cannot alter the past, but we can change the future (Het verleden ligt vast, maar met de toekomst kunnen we nog alle kanten uit.)

Accu
Accu voor een Dell laptop

Fabrikanten volgen zelfde tactiek als printercollega's

Laptops accepteren vaak geen opgelapte accu's

 

In het Eindhovens Dagblad las ik een interessant verhaal over een innoverend bedrijf genaamd Resulf, dat met 'versleten' oplaadbare accu's doet, wat zogenaamde refillstations doen met inktcartridges. Opknappen als nieuw dus en wel voor 30% van de nieuwkosten. Ik begreep uit het verhaal wel, dat het bedrijf niet in de eerste plaats op de partikuliere markt mikt, maar ik zocht toch maar eens even naar informatie over hen op het internet.

Erg ver kwam ik daar niet mee, maar ik kon wel vanaf www.resulf.nl een e-mailtje sturen met de mededeling: 'Ik ben zéér geïnteresseerd'. De Beneluxvertenwoordiger, Heinz Klamet in Mierlo (NB), kon op zijn beurt niet veel met dat ene zinnetje, dus informeerde hij naar de aard en de mate van mijn interesse. Ik mailde terug, dat ik een niet meer zo piepjonge laptop van het merk Dell (Latitude) heb, waarvan de accu weinig meer presteert. Zijn antwoord vond ik vooral zo boeiend omdat het gedrag van de laptopfabrikanten als twee druppels inkt lijkt op dat van de meeste printerboeren: Klamet: 'Inderdaad, particulieren kunnen we op dit moment geen hoge prioriteit geven.
Bovendien zijn laptopaccu’s “tricky”. Ze zijn wel regenereerbaar, maar worden dan door de laptops meestal niet meer geaccepteerd. Een intern programma onthoudt dat de accu “op” was en dus per definitie niet meer te gebruiken is. We praten met de leveranciers, maar tot vandaag zonder succes.'
Geluk bij een ongelukje: Mijn accu is nog niet echt op. Dus toch nog even aan Klamet gevraagd, of mijn hoop, dat oplappen in dit geval wel succesvol zou kunnen zijn, gerechtvaardigd is. Dit is zijn antwoord: Zover mij bekend, accepteert een laptop een geregenereerde accu (maar ook niet altijd!), als de accu niet echt op was. Maar ze schakelt toch vaak uit, zodra de accu een bepaald aantal keren is herladen. Het lijkt dan als of er helemaal geen regeneratie is gebeurd. Ja, het is echt vergelijkbaar met de manier waarop printerfabrikanten met het hervullen van inktcartridges omgaan.'

Doorsturen Naar boven