Archief |
Downloaden gearchiveerde teksten |
Het boek geeft het gedachteleven weer van een jongeman op de drempel van de volwassenheid. Een intelligente jongen uit een arbeidersmilieu. Tussen de ex-gymnasiast en zijn ouders gaapt een onoverbrugbare kloof. Hij observeert ze in hun voorspelbaar gedrag, ergert zich maar oordeelt ook mild en heeft medelijden met hen. Ze zijn
'op weg naar het einde' (een zinsnede die overigens niet het boek voorkomt).
Nu, december 2003, denk ik ook met plezier terug aan de theatervoorstelling, die Léon van der Sanden met het Maastrichts Theaterensemble Het Vervolg enkele jaren geleden maakte van De Avonden. Het was een van de laatste keren dat de volksschrijver in het openbaar verscheen en hij was toen nog genoeg bij de tijd om het 'heel mooi' te vinden. |
Waarom Sint Nicolaas op 6 december met stille trom de aftocht blaast |
december 2003 Voor de oplossing van puzzeltjes als de bovenstaande is men doorgaans aangewezen op oud en wijs, want als het op (cultuur)historische bagage aankomt, dan laten de jongste generaties het afweten. Koning Willem I wordt dan al gauw in de jaren tachtig van de negentiende eeuw gesitueerd, of men denkt dat hij pas na de Belgische opstand (1830) zijn pasgeverfde troon heeft bestegen. Ook voor het verklaren van gebruiken rond Sint-Nicolaas moet je, zo niet over enig historisch besef, dan toch over kennis van oude christelijke tradities en waarden beschikken. Bijbelkennis wil ook nog wel eens helpen. Een mevrouw wist Nachtdienst te melden, dat bisschop Nicolaas van Myra (Turkije) de Middellandse Zee richting Spanje was overgestoken in een tijd, 'dat daar zwarte of bruine mensen rondliepen, die door onze voorouders moren werden genoemd.' Warm! Warm! 'Moriaantje, zwart als roet', riep presentator Wim Rigter verheugd. Maar op het probleem dat de Sint elk jaar weer op 6 december met de noorderzon vertrokken blijkt, kwam voor zover mij bekend geen antwoord. Ik heb de verklaring daarvoor nog wel in de chatbox getikt, maar het was daar zo'n chaotisch door-elkaar-heen-geklets, dat ik me kan voorstellen dat de programmamakers er overheen gekeken hebben. Volgens mij heeft het stille vertrek van de Sint te maken met het bijbelse adagium: doe wel en zie niet om. Oftewel de mores, dat de linkerhand van een weldoener nimmer placht te weten wat de rechterhand deed! Wellicht dat ook de betrekkelijke anomiteit van de gever op pakjesavond daarmee te maken heeft. Iedere niet-meer-gelovige weet dat het niet van Sinterklaas komt, maar van wie dan wel, blijft als het goed is geheim!
|
Sint-Nicolaas en de kinderen in de pekelton. Deze weergave van een beroemde legende, die waarschijnlijk de grondslag biedt voor de kindvriendelijkheid van Klaas, vond ik in de Sint-Nicolaaskapel in het centrum van het Luxemburgse stadje Vianden. Op een site over Drentse kastelen las ik de volgende variant op de legende: 'De vijand had de middel- eeuwse woontoren op het landgoed Rheebruggen in brand gestoken en de drie kinderen van de omgekomen burchtheer zwierven rond. Ze klopten aan bij een jager voor onderdak en voedsel. De kinderen worden door de beuze Jaeger in stukken gehakt en in een pekelvat gestopt. Als Sint Nicolaas na zeven jaar langs komt, haalt hij de kinderen er gezond en wel weer uit.
|
||
Beatrix met hoofddoekje31.01.04 9:05 |
|||