Inbreng voorzitter Vereniging van Eigenaren Veldtstaete (Heivelden)
Bestse raadscommissie VROM 14 april 2005
Agendapunt: Busbaan
Vragen en opmerkingen mbt bestemmingsplan:
* Welke verkeersbestemming(en) waren voorzien in het oorspronkelijke BP voor de open ruimte in de Heivelden? Was dat een fietspad, een busbaan of nog iets anders?
* Is de OV baan aangelegd na ruggespraak met de regiogemeenten in het kader van het te ontwikkelen HOV-net in de regio, of was het, zoals de wethouder enkele weken geleden tijdens een openbare gedachtenwisseling opmerkte, op speciaal verzoek van de SRE?
Ik merk op dat bij de aankoop alle potentiële kopers uitvoerig door de gemeemte zijn ontvangen en voorgelicht over de aantrekkelijkheden van het het complex VELDTSTAETE, nl het wonen aan de groene as in een verkeersluwe omgeving. Er werd zelfs een groenplan gepresenteerd, waarbij op de kruising Moerveldenpad/Dopveldenpad een fietsrotonde met bomen en zitbanken in het groen was voorzien.
De bouwer liet ons weten ernstig getwijfeld te hebben aan de verkoopbaarheid van appartementen in een buitenwijk, ver van het centrum waar alle voorzieningen zijn. De verkoop slaagde omdat de appartementen gelegen zijn aan een groenstrook en vrij van verkeerslawaai. Het nu besluiten toch autoverkeer toe te laten op een als busbaan bedoelde weg is op zijn zachts gezegd niet zo netjes. De bouwwijze met aan beide zijden hoge gevels kaatst het geluid van gemotoriseerd verkeer, waaronder zelfs brommers en scooters, zo hard terug, dat je ze al heel ver hoort aankomen. We hebben dat mogen ervaren in de periode, dat de busbaan als bouwstraat nog open was voor alle verkeer.
Het onderzoek van buro Gloudemans
De globale berekening van de verkeers- en geluidsoverlast is zeer aanvechtbaar. Het aantal verkeersbewegingen is gebaseerd op een veel te laag aantal woningen. Het verkeer op een vrijwel rechte weg van de Ringweg tot de Oirschotseweg, die de busbaan nu is, komt uit alle wijken, dus Kantonnier, Naastenbest, Heuveleind en Heivelden en dat zijn 4787 woningen * 7 = 33509. Als we daar dan eens 1/3 van nemen, dus meer dan 10000 vervoersbewegingen, dan zitten we een stuk dichter bij de werkelijkheid. U moet zich realiseren dat ook sluipverkeer van de A58 en naar de Makro vanuit Oirschot een niet te vergeten factor is. Ook de A58 heeft voor de hoeveelheid verkeer, die er nu en in de toekomst gebruik van maakt, te weinig capaciteit en uitbreiding al of niet met spitsstroken zit er niet meer in.
De grote overlast, die een dergelijke verkeersstroom meebrengt, heeft natuurlijk planschade en milieuschade tot gevolg. Landelijk is recentelijk gebleken dat de lucht in onze regio nu al zo vervuild is, dat geen extra verkeersvoorzieningen meer mogen worden getroffen. Alle kaarten moeten worden gezet op een krachtige ontwikkeling van het Openbaar vervoer. Onbegrijpelijk, dat onder die omstandigheden een OV-baan wordt weggesaneerd. Bovendien zullen er voorzieningen aan de gevels moeten worden getroffen.
U zult begrijpen, dat U onder deze omstandigheden moet rekenen met forse planschadeclaims, om nog maar niet te spreken van de kosten voor het treffen van voorzieningen tot wering van de geluidshinder. Dat ook de Rechter gevoelig is voor deze argumenten, die leiden tot aanzienlijke schadevergoedingen, blijkt uit recente ontwikkelingen, ook in deze gemeente en regio, in de jurisprudentie.
Ten Slotte:
Wij, bewoners van Veldtstaete, maar ook velen daarbuiten, zo is ons uit reakties gebleken, willen U nog een optie voorleggen ter overweging, nl de 0-optie, ofwel, zoals ook de wethouder al eens opmerkte, ".... de busbaan gewoon laten liggen, zoals hij er ligt". Hij is nu een speelplaats voor honderden jongeren en ouderen, zoals fietsers, wandelaars, joggers, jeu de boulers, sceelers, hondenliefhebbers, enz., enz. Nog een paar suggesties: Maak van de open ruimte een beeldentuin en zet het lang verwachte monument midden op de kruising met het Dopveldenpad. Uw loon zal zijn veel tevreden burgers, die weten dat wij een gemeentebestuur hebben, dat echt naar haar burgers luistert.
T van Bostelen
Voorzitter VVE Veldtstaete
e-mail: tvanbostelen@home.nl
Terug naar verslag vergadering raadscommissie VROM
Naar begin van dat verslag |