Meedromen over Best in 2040
Een vraag die ook wel eens aan de orde zou kunnen komen is: wat doen we met de laatste zandwegen?
De gemeente Best heeft de inwoners uitgenodigd om mee te dromen over de eigen leefomgeving in 2040. Ze noemt het een droomatelier dat op dinsdag 3 maart gehouden zal worden in de Lidwinakerk.
‘Ze noemen me baboe’: een leven voor Jantje
Sante Brun
eruit het vervelendste in je leven is de zelfgemaakte vakantiefilm van familie of vrienden. De makers vinden het zelf fantastisch, maar jij denkt: zo, dat zitten we nog wel even uit, als het niet langer duurt dan twintig minuten en anders verzin je een smoes om je aan de rampspoed te onttrekken.
Maar een echt lumineus idee blijkt het te zijn, als je zo’n gezellige familiefilm gebruikt om er een documentaire mee te maken over een lang onbelicht gebleven hoekje van het leven in de tijd ‘dat we Indië nog hadden’: het leven van de kindermeisjes die Hollandse families in de overzeese gebiedsdelen erop nahielden. De kindermeisjes die ‘baboe’ werden genoemd. De film heet dan ook ‘Ze noemen me baboe’.
Reinbert de Leeuw (1938-1920)
Nu de promotor van de hedendaagse muziek, Reinbert de Leeuw (81), is overleden (mooie herdenking trouwens bij Podium Witteman) verwijzen we nog eens naar de bespreking op deze site van de biografie van de hand van muziekjournalist Thea Derks.
Het hopeloze gevecht tegen plastic
e kennen het allemaal: het hopeloze gevecht tegen het plastic. De stranden van Schiermonnikoog, na het in zee kieperen van een aantal containers, vorig jaar. Nu weer de Biesbosch. Nadat het water vorige week donderdag in de ‘bergpolder’ Noordwaard (6000 voetbalvelden groot) begon te zakken, kwamen ontstellende hoeveelheden plastic, aangevoerd door de rivieren, bloot te liggen.
Meer op Manieren – Voorpagina hhBest
Ondergelopen Noordwaard (Biesbosch)
Een primeur deze week in de Biesbosch: voor het eerst is de polder Noordwaard onder water komen te staan, met water uit de Nieuwe Merwede. En dat was precies de bedoeling. @NPORadio1 @BNNVARA @staatsbosbeheer pic.twitter.com/qz8EMo0uJE
— Vroege Vogels (@VroegeVogels) February 16, 2020
Een supergeheim Brabants document
is mar dagget wit (voor de niet ingewijden: het is maar dat je het weet). De rubriek Plaats delict van René van der Lee in de Brabantse dagbladen over criminaliteit in deze provincie is doorgaans hoogst informatief, maar trap er niet (altijd) in. Soms is het columnisme, dus een mening c.q. mening vormend.
Dat blijkt wel uit de aflevering van zaterdag 15 februari 2020, getiteld Als Brabant knetterrechts is.
Meer op Manieren – Voorpagina hhBest
Volkomen uniek: DWDD
ls die grote bekken op de sociale media nou eens even hun stompzinnige muil dicht houden en we met verstandige mensen onder elkaar zijn, mensen die er ook nog een heel klein beetje kijk op hebben, en we een korte beschouwing wijden aan Matthijs van Nieuwkerk en zijn DWDD, zijn erfenis, dan kun je toch niet anders dan tot de conclusie komen: volkomen uniek, nooit vertoond op de Nederlandse televisie, komt ook niet gauw meer terug.
Meer op SanteLOGie – Voorpagina hhBest
Voor altijd in de Zwarte Schuur
Sante Brun
an Oek de Jong heb ik eigenlijk bar weinig gelezen. Hokwerda’s kind, ja, het is alweer zeven jaar geleden, en dat boek is twintig jaar oud. Maar ik vond het destijds een schitterend boek, een page turner zelfs.
En dat geldt ook voor Zwarte Schuur. Opnieuw bevolkt met eigenaardige karakters – te beginnen met de hoofdfiguur, de van oorsprong Zeeuwse kunstschilder Maris Coppoolse, maar ook zijn vrouw Fran, zijn stiefkinderen (vooral stiefdochter Stan, een verwarrende naam naast die van Fran die ergens in de roman dan ook fout wordt gebruikt).
Kluisdeur
Kluisdeur in de kelder van het Museum voor Religieuze Kunst in Uden.
Foto © Jan van de Ven
Meer op beeldenstormer.nl
Een geval van #metoo in de praktijk
Sante Brun
ij mij was de #metoo wel zo’n beetje gereed voor het archief. Uiteraard moesten die vieze ouwe mannetjes met hun poten (en hun macht) van jongens en meisjes afblijven, maar we mogen aannemen dat nu de justitiële autoriteiten het verder zullen afwerken.
En dan zit je ineens in de bioscoop te kijken naar de film Bombshell. Nederlandse vertaling van dat woord is blijkbaar moeilijk – het lijkt me niet dat de vertaling die ik vond, seksbom, een erg tactische verklaring is de lading dekt.
Weg met de Moorkop
Peter Stiekema
k moet zeggen dat mij de naam Moorkop al lang ontschoten was. Chocoladebol, oké, Bossche Bol, vooruit dan, maar Moorkop? Dat was lang geleden. En nu wordt die naam door de HEMA definitief in de ban gedaan, omdat Moorkop kennelijk associaties oproept met de hoofden van min of meer gekleurde mensen. Een bakker in Monster was de HEMA al voorgegaan en die heeft zijn bedrijf (tijdelijk?) gesloten omdat hij bedreigd werd door lieden die per se moorkoppen bij hem kwamen bestellen. Hoe gek kun je zijn?
Overheid verwijdert zich steeds meer van burger
en kwaaie column van Özcan Akyol vandaag in de dagbladen van de Persgroep. Hij protesteert terecht tegen een (al is het nog maar een vaag) Haags plan om de burger te laten betalen voor gebruikmaking van digitale voorzieningen bij de belastingaangifte. Zou dat doorgaan, dan is dat het zoveelste gevolg van de privatisering, dat wil zeggen, iemand wordt daar weer eens heel rijk van. Alleen al de gedachte, geopperd door minister Knops van Binnenlandse Zaken, is het zoveelste teken dat de overheid zich steeds meer van de burger verwijdert. Dat belooft wat voor de Kamerverkiezingen van 2021.
Meer op Manieren
Een kostbaar boek
Een heel oude hagiografie van de heilige Birgitta in Museum Krona (het voormalige museum voor religieuze kunst) in Uden. Foto © Jan van de Ven
Meer op beeldenstormer.nl
Varkens als slacht-offer
Peter Stiekema
inister Schouten van Landbouw gaat ingrijpen bij de Nederlandse slachthuizen. Zegt ze. Carola is erg geschrokken van de manier waarop de dieren worden geslagen, geschopt en anderszins mishandeld. Ook de snelheid waarmee het slachtproces wordt uitgevoerd stuit haar tegen de borst. Maar mevrouw Schouten, dat is toch al jaren zo. En pas kort geleden wilde u de slachthuizen nog niet eens verplichten om camera’s te plaatsen, terwijl er ook toen al tientallen jaren gruwelverhalen over de slachthuizen de ronde deden.
Cortés, tekenaar:
De handleiding voor cartoonisten is eigenlijk heel simpel. Drijf spot waar je geen spot mag drijven.
(Eindhovens Dagblad)
‘Row your boat’ langs mijnenvelden naar Engeland
Een kinderuitzending vanuit het zuiden, 75 jaar geleden
De burgemeester van Hull begroet de Brabantse en Limburgse kinderen na een lange treinreis vanaf de haven van Tilbury. Foto onbekende Britse fotograaf.
1945. Het zuiden van Nederland was bevrijd. Boven de rivieren duurde de ellende voort. De oorlog was dus nog niet voorbij. Toch maakten vijfhonderd Brabantse en Limburgse kinderen (evenveel jongens als meisjes) toen met een schip van van de Royal Navy de oversteek naar Engeland. Om te bekomen van die oorlog en aan te sterken. De voedselsituatie in het zuiden mocht dan niet kritiek zijn – vergeleken met die boven de rivieren – het was er allesbehalve een vetpot. De meeste voor de kinderuitzending geselecteerden hadden geen greintje weerstand meer. Ik was 10 jaar en mocht mee naar Engeland. In 1990, 45 kaar later dus, heb ik geprobeerd, mijn herinneringen aan die tijd vast te leggen in een artikel voor het Brabants Dagblad. Dat verhaal, waarvan hierna een bewerking, staat in de context van het oorlogsdrama, voor zover het zich in de jaren 1944-’45 voltrok in het toen pas door Breda geannexeerde dorp Ginneken. Meer »
‘De Kunst van de Vrijheid’
Tijdelijke kunstinstallaties op WOII-erfgoedlocaties
Bij museum Bevrijdende Vleugels in Best hangen duizenden witte vlaggen waarop projecties te zien zijn. ©BrabantRemembers
Een bezoek aan Nationaal Monument Kamp Vught, Oorlogsmuseum Overloon, museum Bevrijdende Vleugels in Best en het Biesbosch MuseumEiland is vanaf maart 2020 extra bijzonder. In het kader van ’75 jaar vrijheid’ zorgen tijdelijke kunstinstallaties van gerenommeerde kunstenaars voor een unieke beleving bij deze locaties. De kunst gaat een bijzondere verbinding aan met de locatie en haar verhalen waardoor je écht op een andere manier stilstaat bij 75 jaar vrijheid. Met ‘De Kunst van Vrijheid’ laat Brabant Remembers niet alleen de impact zien van de Tweede Wereldoorlog toen, maar ook de relevantie ervan voor nu en voor morgen.
Op het buitenterrein van Nationaal Monument Kamp Vught worden bezoekers ondergedompeld in projectiebeelden, licht en geluid. Ze worden zélf onderdeel van de ruimtelijke kunstinstallatie ‘Crossing Time’. De plek van de bezoekers op het buitenterrein is bepalend voor hun rol in dit spectaculaire audiovisuele schouwspel. Met ‘Crossing Time’ nodigen Beeldjutters en Isabel Nielen mensen uit na te denken en overeenkomsten te zoeken tussen het heden en verleden. Crossing Time is een indrukwekkende avondvoorstelling, aanvullend op een bezoek aan Nationaal Monument Kamp Vught Meer »
Tijdelijke woning? Geen nieuws onder de zon
Op erfgoed.breda.nl zag ik haar terug: de prefab Maycretewoning (foto van die bron), waarvan er rond 1947 in Nederland 930 zijn gebouwd. Ter voorziening in de naoorlogse woningnood. In Breda zijn er toen volgens Erfgoedweb 42 verrezen. In Ginneken en Princenhage. Alleen die in laatstgenoemde wijk zijn als monument behouden; ook aan de Ringbaan West in Tilburg zijn die huisjes gerenoveerd. Ik ben indertijd meermalen in zo’n bungalowtje geweest. Soms probleemloos bewoond door een gezin met drie kinderen. Terecht is later tegen de sloop van de huisjes veel verzet geweest. Ik zie deze noodwoningen liever dan de blokvormige tijdelijke woningen die nu in Eindhoven zijn verrezen.