hhBest

bekijkt 't op een andere manier

Home hhBest

 

Normen- en waardendebat

De blindegeleidehond als zakkenroller

 

26.02.04 11:21
Nu gebleken is dat de meeste mensen niet eens weten wat normen en waarden zijn, is het Koninklijk Nederlands Geleidehonden Fonds wel bereid daar wat aan te doen. Via een STERspotje op de radio en een filmpje op zijn website www.geleidehond.nl. Boodschap: Als u niet bijdraagt aan ons opleidingsfonds, leren wij de honden zakken rollen. Grappig? Best wel. Maar onbegrijpelijk dat er niemand in het bestuur van het KNGF is geweest, die tegen het reclamebureau heeft gezegd: dit doen we toch maar niet.

Een andere instantie, die haar verantwoordelijkheid voor de maatschappij niet helemaal lijkt te begrijpen is de RABObank die in radioreclames suggereert dat het de gewoonste zaak van de wereld is, de fiscus te tillen met gefingeerde aftrekposten. Met andere woorden dát is de norm.

08.04.04 15:23
Reactie directeur Ellen Greve van het KNGF:

Wij zijn van mening dat het geven van het commando 'Pak de portemonnee' en de beelden waarbij de geleidehond een portemonnee uit een tas pakt,zo onverwacht, ongeloofwaardig en in strijd is met de eerder genoemde voorbeelden, dat er geen andere conclusie mogelijk is dan dat het hier om een grapje gaat; er wordt op ludieke wijze om een donatie gevraagd.


Still
Blindegeleidehond op weg naar de tas van een voorbijganger. Still uit de commercial van het Koninklijk Nederlands Geleidehonden Fonds. Voor het complete filmpje klik hier.

08.04.04 14:13
Over de propaganda van het KNGF heb ik vandaag een klacht ingediend bij de Stichting Reclame Code, uiteraard met mededeling daarvan aan het KNGF.

18.04.04 18:17
Op 16 april ontving ik van de voorzitter van de Reclame Code Commissie onderstaande reactie.

 

 

Aangezien de voorzitter, zomin als de directeur van het KNGF schijnt te begrijpen, wat precies mijn bezwaren zijn tegen de commercials ben ik van plan, de in onderstaande brief genoemde 12 euro te betalen en een bezwaarschrift tegen het 'afleggen' van mijn klacht in te dienen. Beschouw het maar als een soort proefproces. Ook als de Reclame Code Commissie geen enkel bezwaar ziet in de door mij gewraakte manier van propaganda maken is dat binnen de hele discussie over normen en waarden een interessant gegeven, vind ik. Mijn bezwaarschrift staat hier.

Doorsturen

 

Reacties

Ook reageren? Klik hier

Grappige site

Geen gevoel voor humor

Mijn donatie gaat naar jou

 

  logo


RECLAME CODE COMMISSIE
COLLEGE VAN BEROEP

Postbus 12352
1100AJ AMSTERDAM

 
    G. 't Sas
Vogelhei 15
5685GR BEST
 

NIB04.0008N

Amsterdam, 15 april 2004

Geachte heer 't Sas,

Betreft: radioreclame KNGF

In antwoord op uw brief van 8 april jl. bericht ik u als volgt.

U maakt bezwaar tegen de radioreclame van het KNFG waarin ten aanzien van de opleiding van blindengeleidehonden onder meer wordt gezegd: "En als u ons niet steunt, leren we hem ook zakkenrollen".

De voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft uw klacht niet in behandeling genomen omdat deze, naar zijn oordeel, de Commissie geen aanleiding zal geven tot het doen van een aanbeveling.

Hij overweegt daartoe dat de bovenaangehaalde zinsnede, die volgt op een opsomming van uiteenlopende vaardigheden die een blindengeleidehond tijdens de opleiding worden bijgebracht, duidelijk humoristisch bedoeld is. In de reclame ligt niet de suggestie besloten dat het plegen van diefstal aanvaardbaar zou zijn. Voorts acht de voorzitter het niet aannemelijk dat de reclame zal aanzetten tot zakkenrollerij.

Indien u het met deze beslissing niet eens bent, dan kunt u daartegen uiterlijk binnen 14 dagen na dagtekening dezes bezwaar aantekenen bij de voltallige Code Commissie. De gronden van uw bezwaar tegen de terzijdelegging door de voorzitter dient u in een brief aan de Code Commissie kenbaar te maken. Tevens dient een bedrag van € 12,- (zie pag. 9 onder 11 Infoboekje) te worden overgemaakt op postbankrekening 5349417 ten name van de Stichting Reclame Code, Postbus 12352, 1100 AJ Amsterdam, welk bedrag op uw rekening zal worden teruggestort indien de Commissie mocht besluiten dat de voorzitter uw klacht ten onrechte niet in behandeling heeft genomen.

Zowel het bezwaarschrift als het bedrag van € 12,- dienen binnen 14 dagen na dagtekening dezes in het bezit van het secretariaat van de Stichting te zijn.

Ter informatie sluit ik hierbij in een informatiebrochure betreffende de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, waarin ook de tekst van de Nederlandse Reclame Code is opgenomen.

Een kopie van uw klacht en van deze brief is ter informatie aan de adverteerder gezonden.

Hoogachtend,

Namens de Reclame Code Commissie

Voor: Mr. J.J.C. Kabel, voorzitter

(wg) Mr P.E.C. Ancion-Kors

 

 

De Stichting Reclame Code schijnt goed in de slappe was te zitten, want ik ontving het complete pakket (bovenstaande brief en het voorlichtingsboekje) nóg een keer, nu gedateerd 20 april. :-)

BEZWAARSCHRIFT

 

Best, 19 april 2004

Stichting Reclame Code,
Reclame Code Commissie,
College van Beroep,

Postbus 12352
1100AJ Amsterdam.

Uw ref.: NIB04.0008N

Geacht college,

Bij deze teken ik bezwaar aan tegen het terzijde leggen door de voorzitter van de Reclame Code Commissie van mijn klacht over een radioreclame van het KNFG waarin in verband met de opleiding van blindengeleidehonden onder meer wordt gezegd: ‘En als u ons niet steunt, leren we hem ook zakkenrollen’.

Ter toelichting op mijn bezwaar, wil ik graag het volgende aanvoeren:

In een tijd waarin

  • een regering het nodig acht, een discussie over normen en waarden te bevorderen, omdat uit maatschappelijke verschijnselen blijkt, dat die normen en waarden op een of andere manier zijn ‘zoekgeraakt’, c.q. uit peilingen naar voren komt, dat velen zelfs geen idee hebben wat men onder normen en waarden zou kunnen verstaan;
  • mensen op straat slachtoffer worden van – niet zelden gewelddadige – beroving, waardoor zij getraumatiseerd raken,

geeft het naar mijn opvatting geen pas, over deze vorm van criminaliteit, al is het maar zijdelings, grappen en grollen te maken. Of ‘de humor’ als geslaagd kan worden beschouwd is naar mijn oordeel minder belangrijk. Het onderkennen en interpreteren van de grap is een kwestie van individuele perceptie. Zodra de kans bestaat dat iemand in de reclame met het kwasi-dreigement toch iets proeft van vergoelijking of relativering van het plegen van straatroof, is het al mis.

Mijn bezwaar tegen deze reclame geldt bovendien het feit, dat zij wordt gemaakt namens een organisatie, die een ideële doelstelling heeft. Dat verleent haar een zeker gezag, maar dat brengt ook met zich mee, dat zij in haar uitingen grote zorgvuldigheid dient te betrachten. Die zorgvuldigheid ontbreekt in dit geval.

Overeenkomstig uw reglement, maak ik heden een bedrag van € 12,-- over naar de postbankrekening van de Stichting Reclame Code.

Hoogachtend,

G.A. t’Sas

De Reclame Code Commissie zal deze zaak behandelen in haar vergadering van dinsdag 25 mei 2004. Het schriftelijk verweer van advocaat mr. P.H. Blok namens het KNGF is hieronder samengevat.

Reacties

Ook reageren? Klik hier

Naar begin van het onderwerp

Normen- en waardendebat

Naar boven

 

Reclame Code Commissie worstelt vaker
met kwesties van smaak en fatsoen

10.05.04 10:35
De Reclame Code Commissie worstelt vaker met kwesties, die in de eerste plaats te maken hebben met smaak en fatsoen. De advocaat van het Koninklijk Nederlands Geleidehonden Fonds (KNGF), mr. P.H. Blok, wijst hierop, nadat hij in een schriftelijk verweer tegen de klacht van t'Sas heeft vastgesteld dat laatstgenoemde niet heeft aangegeven, dat de commercial van het KNGF in strijd zou zijn met de Nederlandse Reclame Code (NRC). Dus gaat het over smaak en fatsoen, concludeert mr. Blok en dat zijn volgens KNGF subjectieve criteria. ' Bij de toetsing aan dergelijke subjectieve criteria pleegt uw Commissie zich terughoudend op te stellen,' zo vervolgt de raadsman en hij verwijst dan naar de behandeling van twee klachten in het najaar van 2002.

In beide gevallen acht de commissie de reclameuitingen strijdig met wat heet de goede smaak, maar eveneens in beide gevallen vernietigt het College van Beroep de uitspraak.

Commentaar hhBest (t'Sas): Vastgesteld moet worden dat de Reclame Code Commissie zich niet terughoudend heeft opgesteld, maar door het College van Beroep is gecorrigeerd.

Belangstellenden kunnen het verweerschrift van mr. Blok namens het KNGF en de bijlagen over klachten tegen andere reclame-uitingen hier als Worddocumenten (gezipt) downloaden. (De uitspraken staan op de website van de Reclame Code Commissie, maar om ze te kunnen bekijken moet je een abonnement nemen en dat kost - afhankelijk van de soort - 250 tot 500 euro per jaar.)

Klacht afgewezen

22.06.04 15:26
De Commissie heeft de klacht behandeld in haar vergadering van 25 mei 2004. Klager nog adverteerster maakte gebruik van de mogelijkheid de zaak ter vergadering mondeling toe te lichten.

De Commissie vat klagers bezwaar aldus op dat hij de uiting in strijd acht met de eisen van goede smaak en fatsoen. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) deze criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter daarvan.

In de onderhavige uiting acht de commissie de grens van wat toelaatbaar moet worden geacht niet overschreden. De gewraakte mededeling die in de verschillende uitingen wordt gebezigd (reclame op radio en tv, hhBest) is onmiskenbaar humoristisch bedoeld en de strekking daarvan is geen andere dan om adverteersters verzoek om haar financieel te steunen, kracht bij te zetten. Dat de gewraakte mededeling niet door een ieder wordt gewaardeerd, leidt niet tot een ander oordeel.

Tot zover het oordeel van de commissie, zoals weergegeven in een mededeling van die commissie d.d. 21 juni 2004 aan klager.

De klacht is dus afgewezen.

02.01.05 14:56
In december 2004 hoorde ik een nieuwe radioreclame, waarin werd gezegd: 'We mogen onze honden natuurlijk niet leren zakken rollen....' :-) Maar ja, ik geef toe dat voor velen de grap er nu af is.

Naar begin van het onderwerp

Normen- en waardendebat

Naar boven