Provincie trok zich niets aan van bezwaren politie
Maximum snelheden A270 Eindhoven-Helmond (130/100)
Op 28 augustus 2012 stelde het Helmondse PvdA-statenlid Stijn Smeulders de volgende schriftelijke vraag aan het dagelijks bestuur van de Provincie Noord-Brabant (GS): ‘Bent u bereid, om de naleving van de maximum snelheid van 100 km per uur op de A270 (Eindhoven-Helmond) tijdens de nachtelijke uren te gaan handhaven?’
Op 18 september antwoorden GS: Nee, handhaving is een taak van de politie en niet van ons.
Het kwam GS eigenlijk wel goed uit dat de heer Smeulders niet vroeg: Bent u bereid, te bevorderen, dat de politie daar scherp controleert, want dan zou het bestuurscollege wel eens in ‘gewetensnood’ kunnen zijn geraakt. Immers, op de medewerking van het Politiekorps Brabant ZO hoeft de provincie in dit geval niet te rekenen en dat wisten GS al op z’n laatst op 14 augustus, twee weken voordat hun nieuwe verkeersbesluit over de A270 werd genomen, respectievelijk bekend werd gemaakt. (Zie in dit verband ook de column Verkiezingsstrooigoed van 28 augustus op het weblog Manieren.)
Eerst nog maar even een samenvatting van dat verkeersbesluit. Sinds 1 september mag het verkeer op ongeveer de helft van de 6 km lange autoweg tussen 7 en 23 uur 130 km/u rijden. ’s Nachts geldt daar echter een maximum van 100 km/u.
Eerder gold op hetzelfde stuk permanent 120 km, maar op 8 maart 2012 heeft de provincie die maximum snelheid juist ‘afgevlakt’ tot permanent 100 km. Hiertegen kon de politie geen bezwaar hebben. Integendeel, zoals blijkt uit een hieronder geciteerde brief van de korpsleiding.
Ongeloofwaardig
De korpschef in Eindhoven liet per brief d.d. 9 augustus (‘Ingekomen’ bij de provincie 14 augustus) weten, bezwaar te hebben tegen het 130/100 regime: ‘Het verschil in maximum snelheden op het totale traject van de A270 zal hierdoor overdag alleen maar toenemen en tot forse onderlinge verschillen per traject gaan leiden. (…) Er ontstaan grote onderlinge maximum snelheidsverschillen op relatief korte trajecten. (…) De versnippering van het totale traject in verschillende snelheidregimes zal niet bijdragen aan een geloofwaardige snelheidslimiet in de ogen van de weggebruiker. Handhaving zal door het vorenstaande geen prioriteit genieten. (Cursivering red.). Populair gezgd: Wij doen als politie niet mee!