Verkeersroute nieuw Bests wijkje heikel punt
De nu nog rustige Vliegheuvel zou per werkdag ongeveer 233 motorvoertuigen moeten verwerken.
De manier waarop het nieuwe Bestse wijkje Heuveleind e.o. volgens het voorontwerp van het bestemmingsplan voor het verkeer zal worden ontsloten, blijkt een heikel punt te worden. Bewoners van de Vliegheuvel zijn niet gelukkig met het idee, hun nu nog rustige straat aan het einde van de wijk Heuveleind daarvoor te verbreden. Volgens het voorontwerp zouden daar per werkdag 233 motorvoertuigen gaan passeren.
De Wildheuvel met in het verlengde het Heikantpad, dat vooral door scholieren wordt gebruikt.
&
nbsp;
Ook bij de toegang tot de Vliegheuvel, de Wildheuvel nabij de toegang/uitmonding van de vrije busbaan, worden vraagtekens gezet. Die straat maakt deel uit van de fietsroute voor onder anderen scholieren tussen Best en Oirschot, als tussenschakel van het Heikant-fietspad.
(De tekst gaat verder onder de foto.)
Heuveleindseweg.
Tegenstanders van de geplande verkeersontsluiting – die zich ongetwijfeld tegen het plan zullen verzetten – vragen zich af, waarom niet voor de meer voor de hand liggende route via de Heuveleindseweg wordt gekozen. Deze route begint aan de Oirschotseweg en loopt kaarsrecht naar het te bebouwen gebied van de voormalige nertsenfarm.
Aan de Heuveleindseweg (landbouwprofiel) liggen een aantal woningen, een dierenkliniek, de (gebouwen van) een boomkwekerij en een manege. De weg wordt vrij intensief gebruikt door wandelaars en hondenuitlaters uit de aangrenzende woonwijken.
Ook een keuze voor de Heuveleindseweg zou pijn doen. Nog niet zo lang geleden hebben aanwonenden bevorderd dat een ook aan deze weg gelegen horeca- en recreatie-gelegenheid het veld ruimde.