Graftombes van Haarlemse kunstenaar Claus Sluter
…en meer over Bourgondië
De hertogelijke graftombes van Claus Sluter in de voomalige Grote Zaal van het Palais des Ducs in Dijon.
Onlangs verwierf het Rijksmuseum een wondermooie Calvarie-voorstelling in buxushout van wie wordt beschouwd als de grondlegger van de Nederlandse beeldhouwkunst, de Haarlemmer Claus Sluter (ca. 1384-1482). Deze Sluter was rond 1400 hofbeeldhouwer van de Bourgondische hertog Philips de Stoute in Dijon en maakte in die functie diens graftombe en die voor zijn zoon Jan Zonder Vrees (+gemalinnen).
De tombes bevinden zich – na enkele verhuizingen en beschadiging tijdens de Franse Revolutie, gevolgd door restauratie – sinds 1827 in het Museum van Schone Kunsten, om precies te zijn, in de Grote Zaal van het voormalige hertogelijk paleis in Dijon.
De graftombes, gezien vanaf de galerij waar vroeger de muzikanten zaten.
Lees verder onder deze detailfoto van een van de tombes.
Boven de poort van een van de bijgebouwen van het hertogelijk paleis in Dijon staat: Palais des etats de Bourgogne, wat betekent: paleis van de Bourgondische landen. In de tijd van Filips de Goede (eerste helft vijftiende eeuw) was het een lappendeken (zie afbeelding verderop) waarvan de Nederlanden deel uit maakten.
Het beste boek dat over deze periode is verschenen is De Bourgondiërs van Bart van Loo. Hoewel, ook Herfsttij der Middeleeuwen van Huizinga is natuurlijk niet te versmaden voor wie geïnteresseerd is in deze periode van de geschiedenis.