Wat is kunst?
at is kunst? Een. hachelijke vraag, want niet te beantwoorden, tenzij met
een persoonlijk gevoel. Visie wil ik het niet eens noemen. Gevoel, hoezo?
Nou, de een noemt het huilende kind boven het dressoir (wat dat laatste is
zou je even kunnen. googlen) een reproductie, het summum. De ander zegt: De
Nachtwacht van Rembrandt. Ik wil mijn ‘gevoel’ best verklappen: alles
waarbij ik denk, ‘ik wou dat ik zoiets kon maken’ is sinds jaar en dag voor
mij kunst. Zoiets, voeg ik er dan maar veiligheidshalve aan toe.
Nog hachelijker is de vraag, wat is de beste kunst ooit gemaakt. Want al
helemaal niet te beantwoorden. Vind ik. Maar dat heeft vooral te maken
met mijn opvatting dat alle beoordelingen in de zin van als het beste van
dit en het beste van dat tot de categorie fake behoort. En ook de daarbij
horende prijzen.
Toch waagt Rob Schoonen, kunstredacteur van het Eindhovens Dagblad, zich
aan dat laatste. En hij komt er uit: Het Lam Gods van de gebroeders Van
Eyck, een middeleeuws drieluik dat na een jarenlange resstauratie vanaf 25
maart weer in de kathedraal van Gent is te zien (niet allemaal tegelijk
svp) is volgens Rob de onomstotelijke winnaar. Dus niet die Nachtwacht en
ook niet de Mona Lisa in het Louvre of de Guernica van Picasso.
Ik neem er met respect kennis van, want als het over gevoel gaat deel ik dat
van Schoonen. Niet zijn absolutisme.
Want de werkelijkheid zullen we nooit weten.
Kunst is de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie. Dat werd mij op de HBS in Veghel geleerd door mijn docent Nederlands Geert van Beek, zelf schrijver (literator) van enige naam.
Maar dan hoef je nog niet alles wat onder die vlag vaart per se mooi te vinden, toch?
Ik herinner me nu, zoiets ook eens gelezen te hebben. Gelukkig heb ik het niet als uitgangspunt genomen, want het mijne lijkt me ietsje ‘individueler’.
Het moet eigenwijs, desnoods zelfs raadselachtig zijn. En de kunstenaar moet zijn/haar vak beheersen, ik bedoel: het materiaalgebruik. Feitelijk de kunst tot aan de uitvinding van de fotografie, en daarna van de kunstenaars die wisten dat de fotografie niet kan wat zij wel kunnen.