Who's Online
1 visitors online now
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven
oktober 2020
Z M D W D V Z
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Gedoe rond uitbreiding bebouwde kom

beb.kom


Beeld: Google Maps (bewerkt)


at ’n gedoe in Best, ook onder raadsleden, over een voorstel van B en W om de bebouwde kom op de Ringweg – die trouwens helemaal geen echte ringweg is – uit te breiden. Het gaat om het stuk tussen het spoorviaduct en de aansluitingen op de A2. Motief: vermindering van het verkeerslawaai ten behoeve van aangrenzende wijken. Bewoners hebben erom gevraagd.

De bezwaren luiden: het is een kaarsrecht stuk, dat noodt tot het indrukken van het gaspedaal. De politie oordeelt in dezelfde geest en heeft te kennen gegeven, niet te zullen handhaven. Om met dat laatste te beginnen: waar wordt in Best wèl gehandhaafd en is het aan de politie wanneer dan ook politiek getinte verklaringen af te leggen? Er zijn wettenmakers en handhavers, punt.

Ik vind de uitbreiding van de bebouwde kom (maximum 50 km) hier de normaalste zaak van de wereld. Ook aan beide kanten van het Wilhelminakanaal lopen rechte wegen, van oudsher binnen de bebouwde kom. Een van de rotondes bij de aansluitingen – in beide richtingen – op de A2 die op zichzelf tot vaartvermindering dwingen, heeft ook een afslag richting Bosseweg (sic!), deel uitmakend van wat ik maar ‘het ringgebeuren’ noem en de wijk Salderes. Bestaande bebouwde kom dus. Er komt ook veel verkeer vanuit dat 50 km-gebied het bediscussieerde traject van de Ringweg op. Even, wat zal het zijn 800 meter, tachtig? Nee toch?

En dan is er nog een raadslid dat zonder meer uitgaat van de ongehoorzaamheid van de automobilist, ‘die dan natuurlijk gaat inhalen’. Beste man, simpele oplossing: een doorgetrokken middenstreep. En dan natuurlijk goed handhaven hè?

Voorpagina hhBest

3 Reacties op “Gedoe rond uitbreiding bebouwde kom”

  • Ik ben het niet eens met je…
    Nederland is wereldwijd erkend als een voorloper op het gebied van wegindeling en de daarop verkregen verkeersveiligheid.
    Bij ons zijn de wegen zo ingericht dat je aan de weg kan zien hoe hard je er kan/mag.
    Dat is een groot goed. Een goed dat volledig onderuit wordt gehaald als je maar zomaar borden gaat verzetten.
    Voor mij mag het daar 50 KM worden, dat is het probleem niet, ook niet van de politie. Maar dan moet je MEER DOEN dan alleen het bord verplaatsen. Je moet recht doen aan het landelijke verkeersbeleid en de weg dan aanpassen zodat het past in zoals we dat in Nederland doen. Het moet er uit zien en aanvoelen als een 50km weg.
    Dát wil ook de politie zeggen.
    De wethouder ziet het verplaatsen van het bord als laaghangend fruit. De winst qua geluid is echter hooguit 2db. Niet echt veel winst dus… en dat is dan als iedereen zich er aan gaat houden. De politie geeft al aan dat ze dat niet gaat doen, want de rechter zal iedere aangevochten boete verscheuren.
    Waar doe je het dan voor?
    Het onderliggende probleem is niet zo zeer de snelheid. Het probleem is het gejakker van motoren. Dat moet je niet met een houtje touwtje oplossing ‘zogenaamd’ oplossen.
    Hier moet gewoon beter over nagedacht worden. Het wordt anders verrot fruit.

  • De uitbreiding van de bebouwde kom op de Ringweg is gisteren van de raadsagenda afgevoerd. Dit in overleg met het presidium (de fractievoorzitters). Een reden is niet opgegeven, maar het kan te maken hebben met het recente besluit van de Tweede Kamer om 30 km/u als standaard in de bebouwde kom in te voeren.

Reageer