Hinderlijke bestuurslaag heeft nakijken
De Raad van State heeft de provincie Noord-Brabant teruggefloten in de kwestie 100/130 km/u op 3,5 km tweebaansweg tussen Eindhoven en Helmond. Dit tot vreugde van omwonenden in de gemeente Nuenen. Op dat stukje weg mag tot nu toe overdag 100 worden gereden en ’s nachts (23.00-07.00 uur) 130. De motivatie van de provincie is gelegen in proefnemingen van TNO met snelheden op deze Helmondweg. De bestuurders in Den Bosch hadden geen oren naar de belangen van de omwonenden, die in hun nachtrust worden gestoord.
Het Eindhovens Dagblad bericht vandaag uitvoerig over de kwestie en citeert een woordvoerder van de provincie, die meldt dat waterstaat nog niet klaar staat met de schroevendraaier om de omstreden borden langs de weg te verwijderen, want ‘onze advocaten moeten eerst de uitspraak van de Raad van State nog bestuderen’. Een gotspe.
Eens temeer blijkt dat ‘de provincie’ anno 2016 een hinderlijke bestuurslaag is die – anders gezegd – haar tijd lang en breed heeft gehad. Ik meen hier de echo te horen van de vorige burgemeester van Eindhoven, Rob van Gijzel, waar die een en andermaal heeft verkondigd dat de bestuursmacht naar de stad moet worden verlegd. Als ik het goed heb begrepen, denkt zijn opvolger, John Jorritsma, er precies zo over.
De A270 is een stadregionale weg, die sowieso beter onder beheer zou komen van de ‘zustersteden’ Eindhoven en Helmond. En Nuenen dan? Dat staat zo ongeveer op het punt zich bij Eindhoven aan te sluiten. Ik zou zeggen: Doen!
Meer op hhBest over de Helmondweg – Voorpagina hhBest