Lucht blazen in een gescheurde zak
J.C.M. van der Schoot
isitBrabant is de marketingorganisatie, die zich bezig houdt met ‘het duurzaam activeren’ van de Brabantse vrijetijdseconomie. De organisatie wordt gefaciliteerd door de provincie, zo heet het. Dat laatste betekent dat het provinciaal bestuur de geldbuidel trekt.
Zo af en toe horen we iets van deze organisatie. Het valt ook niet mee om ’duurzaam’ bezig te zijn. Dat woord: duurzaam. Het wordt te pas en te onpas gebruikt. Hier weer ‘ns te onpas. In marketingtaal wordt het vaak gebezigd, omdat het wel duur en betrouwbaar klinkt. Ik veronderstel, dat marketingmensen, die echt iets in hun mars hebben, dit begrip niet misbruiken. Maar in de zucht naar opklopperij en overdrijving, moet er nu eenmaal veel lucht in een gescheurde zak worden geblazen, wil het nog wat lijken.
Hoe is VistBrabant ‘duurzaam’ aan het activeren? Een recent plan bestaat er uit om de provincie ongewoon voor het voetlicht te brengen door in de nacht van 17 september acht bijzondere iconen of attracties voor het publiek open te stellen voor het publiek, zo lees ik in het ED (12/08) ’in de hoop dat Brabant op die manier op de Europese kaart wordt gezet’.
Nou, zo kan ie wel weer. Iconen of attracties? Zoek in alle naslagwerken, inclusief dat van meneer Goegel naar de betekenis van het woord icoon en probeer dan maar een Brabantse attractie te linken aan dat begrip. Veel succes. Natuurlijk: taal is onderhevig aan veranderingen, maar je kunt zeker in dit geval wel zeggen, dat taal ook onderhevig is aan verloederend gebruik.
Wat de acht attracties betreft, die in de nacht worden aangedaan, kunt u bijvoorbeeld denken aan pretpark de Efteling, de Biesbosch, Den Bosch of design in Eindhoven. Ook is er een tocht naar het Nuenen van Van Gogh, die begint met een picknick aan het water bij de Opwettense molen. De prijskaartjes voor deze trips inclusief overnachting en ontbijt: 150-200 euro en het aantal deelnemers is voor de meeste trips beperkt tot rond 10, doch voor Nuenen 75.
Ik heb er geen idee van uit welke briljante marketinggeesten deze nachtelijke ‘escapades’ zijn ontsproten. Maar de duisternis, waarin de bezoekjes aan deze overbekende toeristische plekken zijn gehuld, wordt duur betaald. Deze nachtelijke Brabantse marketingnonsens is het beste te typeren als: Duurzame verdwazing.
De volgende stap van VisitBrabant zou kunnen zijn: Pokémon Go Brabant. Ideetje? Duurzaam op zoek naar het virtuele oor dat ooit het geklots van het water van de Opwettense molen heeft gehoord of een speurtocht naar het achtste dwergje in Kaatsheuvel….