Klein bankenleed
Peter Stiekema
roeger had het dorp waar ik woon een ABN-AMRO-bank. Klein weliswaar, maar je kon aan de balie alle bankzaken afhandelen. Een dikke twintig jaar geleden werd het filiaal gesloten. Niet zo’n ramp, want je kon in Beek terecht, een paar kilometer verderop. Maar ook dat is sinds kort gesloten.
De dichtstbijzijnde ABN-AMRO staat nu in Sittard, zo’n 15 kilometer verderop. Wel kun je in Beek in een automaat aan een buitenmuur van het voormalige bankpand nog geld storten en ook pinnen. Afgelopen zaterdag rond 13 uur bleek daar echter het printpapier op, zodat we wel konden storten maar niet met de zekerheid van de controle op papier. En we vertrouwen de banken sinds de diverse schandalen van de afgelopen jaren voor geen meter. Ook in Geleen is geen filiaal meer, maar wel nog de mogelijkheid om te pinnen en te storten via een automaat. Dus naar Geleen gereden, waar het apparaat aangaf dat er een storing was. Je kon wel pinnen maar niet storten.
We keerden onverrichter zake naar huis. Dan maandagmorgen nog maar eens proberen. Rond half elf hetzelfde verhaal. Nog steeds geen printpapier in Beek. En in Geleen zal het niet veel beter zijn geweest, maar we hadden geen zin meer om het te proberen.
Vervolgens thuis getracht in contact te komen met de ABN-Amro in Sittard, om te vragen hoe het nu precies zit met die defecte automaten. Maar niks hoor, alle filialen zitten verstopt achter een 0900-nummer. Wanneer je dat belt krijg je een heel menu afgeraffeld. En vervolgens word je weer doorverbonden met een andere telefoonstem die vertelt dat alle medewerkers in gesprek zijn. En dat alles onder het motto Fuck the client. Banken, beroerder kunnen ze het niet maken.
Natuurlijk hebben we het maandag nog een keer geprobeerd. Om half acht ’s avonds dachten we dat de geldautomaat Beek wel gerepareerd zou zijn. Maar nee hoor. Geen papier aanwezig. Dan toch nog maar een keer naar ABN-Amro Geleen. En inderdaad, geen waarschuwing vooraf. Dus welgemoed de procedure ‘Geld Storten’ gevolgd. We kregen zelfs een opgeteld bedrag gemeld. Maar toen kwam de boodschap: ‘De automaat kan dit bedrag niet verwerken, gelieve uw pas en geld uit te nemen. Voor alle zekerheid hebben we het geld wel even nageteld. De bank bleek (nog?) niets achterover gedrukt te hebben. Nieuwe avonturen tegemoet, dan maar.
Ze zeggen dat je tegenwoordig beter goud kunt kopen dan geld op de bank storten. De negatieve rente komt er aan, al moet je dit eigenlijk niet schrijven want dan gebeurt het zeker. Net als de bij verhalen over prijsstijging van aardappelen wegens ‘misoogst’.