Geen reclame: moderne auto eist merkbrandstof
Dat werd ‘uitlezen’ door de computer. Uiteindelijke diagnose: brandstofpomp kapot. Niet leuk, vooral als je daags voor een korte vakantie in Duitsland staat. Kosten, inclusief BTW en exclusief montage al gauw EUR 450,– Vraag van de monteur: ‘Waar tank je doorgaans?’ Antwoord: MAKRO. Het commentaar van de garage luidde: tank uitsluitend merkbenzine. Moderne auto’s zijn wat dat betreft hypergevoelig. Een defect als dit kan zich normaliter voordoen na 120.000 op de teller, maar onze auto heeft nog maar 55.000 gelopen.
Een goeie 45 jaar geleden heb ik, als werkstudent, poos een BP-tankstation bemand. Na een tijdje werd het een zogenaamde witte pomp, omdat de Edah het station overnam. Dezelfde tankwagen van BP kwam de benzine afleveren, alleen nu met afdekhoesjes erop, zodat het merk onzichtbaar was. Ik weet uiteraard niet waar Makro de benzine inkoopt, maar ik schat dat het ook hier om gewone merkbenzine gaat.
Ondanks het feit dat de benzine bij de Edah in Veghel dus gewoon merkbenzine was, klaagden sommigen over de kwaliteit. Ze tankten voor een tientje bij ons en voor en tientje merkbenzine elders. Een mens wil nu eenmaal bedrogen worden……
De grap kostte mij uiteindelijk 600 euro.
Mijn eerste zes auto’s waren allemaal Citroëns. Ik kan me herinneren dat in die tijd (tot eind jaren tachtig) je altijd het advies ‘Citroën préfere Total’ meekreeg. Stond er zelfs met ticker op, meen ik. Misschien nu nog wel. Ook aan dat advies heb ik me, uiteraard, niet gehouden.
Waarom ik met Citroën gestopt ben? Wegens auto’s van de zaak. Nu rijd ik privé in een zwarte Jeep (wegens the black Jeep of the family) en in een (reparatiegevoelige) MG B Roadster. Die laatste alleen met het dak open, dus uitsluitend bij mooi weer.