Who's Online
4 visitors online now
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven
juni 2015
Z M D W D V Z
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Advies aan Pieter, Wes, Luuk, ouders en scholen

megastal_beeld_zembla
Varkens in een megastal (beeld Zembla)


J.C.M. van der Schoot


Onder het motto ’Boer of toch voetballer?’ lanceert de intensieve veehouderij een campagne met spandoeken, waarop kinderen de hoofdrol krijgen toebedeeld . Doel is jongeren over te halen een loopbaan te kiezen in het boerenbedrijf. Eigenaren van veehouderijen kampen met het probleem van de opvolging. Recente cijfers geven aan, dat nog maar veertig procent van de varkenshouders van 55 jaar of ouder een opvolger zal krijgen; bij pluimveehouders is dat 46 procent en in de melkveehouderij zestig procent.

 

 

 

Volgens de reclamemakers dromen kinderen ervan fotomodel of profvoetballer te worden. Die dromen moeten worden omgezet in een droom om een toekomst te zoeken in het boerenbedrijf. Het is me wat met die kinderlijke dromen! De beroepen politieagent en brandweerman hebben kennelijk afgedaan.

Het is de bedoeling dat op honderd immense spandoeken Pieter, Wes en Luuk trots staan te zijn op de veehouderij. Lector Duurzame Veehouderijketens Han Swinkels van de HAS ( hbo-opleidingen voor agro, food en groene ruimte) in Den Bosch leidde deze reclamecampagne in en hij riep ouders en basisscholen op om kinderen al op jonge leeftijd te betrekken bij het boerenbedrijf.

Dat is wel zeer algemeen gesteld en daardoor verwarrend, want het ene boerenbedrijf is het andere niet en niemand beter dan hij weet dat. Een kijkje in een intensieve veehouderij laat niets of weinig zien van de achtergrond van dit grootschalige deel van de sector en de vaak gehoorde belofte dat. je daar het ‘eerlijke verhaal’ te horen krijgt, moet niet met een korreltje zout genomen worden maar met wagonladingen zout.

Kortom: ouders en basisscholen hebben hier niets te zoeken. Beter is bij NPO Uitzending gemist ‘ns te kijken naar Zembla, het documentaireprogramma van Vara, dat op 27-05-2015 en 17-06-2015 de grootschalige (Mega) veehouderij veelzijdig uit de doeken deed. Dat laat natuurlijk onverlet dat een kijkje bij een ‘normale’ veehouderij, waar het dier nog geen productiemachine is geworden, van harte kan worden aanbevolen. Hopelijk keren Pieter, Wes en Luuk de intensieve veehouderij de rug toe en kiezen zij voor een toekomst in een boerenbedrijf, waar de belangen van mens en dier voorop staan. Bij voorkeur dus een biologisch bedrijf.

Reageer