Gauw even krantenartikel ophalen
Al 20.000 mensen zien dat wel zitten: gauw even voor een habbekrats een artikel uit een willekeurige krant of tijdschrift ‘digitaal knippen’. Dat blijkt vandaag, bij de lancering van de digitale kiosk Blendle. Het nieuwe verdienmodel voor de gedrukte media, waarvan men hoopt dat het ook de jongeren tot het lezen van kranten aanzet.
Initiatiefnemers Alexander Klöpping (27) en Marten Blankesteijn (27) hebben er alles aan gedaan om het kopen van artikelen zo simpel mogelijk te maken, schrijven ze in een persbericht. Zo betaal je voor een artikel met één klik, krijgen gebruikers de eerste €2,50 cadeau, en kun je altijd je geld terug vragen als een artikel niet bevalt.
Als je bij Alerts ‘Best’ intikt, krijg je dit –> uit het ED.
Blendle is een klein sociaal netwerkje waarmee je stukken kunt delen met vrienden, of artikelen kunt lezen die aanbevolen worden door vrienden, collega’s
Maar dit <- is ook ‘best’.
of BN’ers. Ook is het mogelijk om artikelen te delen via Facebook en Twitter. Verder heeft Blendle een zoekfunctie waarmee je alle kranten en tijdschriften van Nederland kunt doorzoeken, en waarmee je ‘alerts’ kunt instellen voor je favoriete onderwerpen of journalisten.
Vrijwel alle Nederlandse kranten doen mee.
Eerste blik: Een artikeltje als het bovenstaande over Blendl uit een landelijke krant kost ook ‘n kwartje. Maar je kunt ook volstaan met het (gratis) doorbladeren van kranten, teneinde vast te stellen wat je niet wilt lezen.
Minpuntje, vastgesteld bij het eerste gebruik. Voor artikelen die op de voorpagina van een krant beginnen en binnenin worden voortgezet moet 2x worden betaald. Niet juist, vinden we, ook al zijn het maar dubbeltjes. Wordt aan gewerkt, verneem ik.
Via de website van de Leeuwarder Courant (NDC) kan je sinds kort trouwens ook zogenaamde LC+-artikelen kopen. Niet alle uitgevers zijn even inert in de zin van de opmerking hierover van Bart Brouwers, verderop.
Zie ook: Het blijft behelpen op SanteLOGie
Reactie (desgevraagd) van
Bart Brouwers, Head of Business Development at TMG en schrijver van het boek Na de deadline:
We hebben een overeenkomst met ze gesloten, dus de verwachtingen zijn in elk geval positief. Wat ik goed aan ze vind is dat ze het proberen. Zoals vanmorgen in het ED te lezen viel: beter je handen uit de mouwen dan op je gat blijven zitten.
Eigenlijk moet je je als uitgevers dood schamen dat je hier niet eerder mee bent gekomen, maar nu het er is, kunnen we onze ogen er niet voor sluiten. Voor de Telegraaf kan Blendle een extra voordeel bieden: veel mensen die uit principe de Telegraaf ontwijken, worden er nu toch mee geconfronteerd. Zij zullen wellicht op Telegraaf-artikelen stuiten die ze nu toch willen gaan lezen. Zie bijv deze tweet als bewijs daarvan: https://twitter.com/jeroenbb/status/460378980018036737
Twijfels heb ik natuurlijk ook. Gaat dit ons abonnees kosten? Wat doen ze met al die klantdata? Vandaar dat we een tijdelijk contract hebben afgesloten. Een jaar lang testen zal ons in elk geval veel leren – en zo denken de meeste andere uitgevers er ook over.
Hier nog wat andere bedenkingen van mij: http://www.niemanlab.org/2014/04/a-money-back-guarantee-how-blendle-hopes-to-convince-dutch-news-readers-to-pay-by-the-article/
Vergeten aspect. Ik heb geen abonnementen – dagelijks kies en koop ik kranten en tijdschriften TE VOET. Dat is namelijk GEZOND.
— Wim de Bie (@wimdebie) 28 april 2014
Ben er niet blij mee dat ik bij het aanmelden op Blendle standaard aantal mensen volg. Vraag me echt af of gebruikers dat willen. #privacy
— peter vandermeersch (@pvdmeersch) 29 april 2014
Vanmorgen op de radio een vraaggesprek gehoord met een van de initiatiefnemers. Was meteen heel enthousiast. Wil vaak een artikel lezen in willekeurige krant, maar vaak geen zin/ tijd om daarvoor helemaal naar de boekwinkel te gaan. Met deze app kun je naar hartelust rondneuzen. Bovendien hebben ze de intentie om ook internationaal te gaan en daarmee is een ook grote wens van mij vervuld. Die paar dubbeltjes of kwartjes heb ik er graag voor over. Vandaag schijnt de officiële presentatie te worden uitgezonden, maar ik weet niet waar?
Joop
‘Blendle lanceert vandaag om 16:00 in Amsterdam.’ Meer is niet bekend gemaakt.