Achterom kijken 20
In deze serie, getiteld Achterom kijken, plaats ik mijn hoofdzakelijk documentaire foto’s, gemaakt in onder meer Friesland (1956-1961) en Noord-Brabant (vóór 1956 en sinds 1961). Meer info hierover. De complete serie is via ‘Rubrieken’ in het menu (links) te bereiken. © Guido t’ Sas. |
Verkeer en economie versus natuur en landschap
Het Markdal ten zuiden van Breda in 1986, vóór de aanleg van de A58 tussen de knooppunten Annabosch en Galder. Daarbij werd dit landschap doorsneden. De aanleg van de zuidelijke randweg van Breda was nauwelijks minder omstreden als nu de vergelijkbare plannen met het noordoostelijke deel van de wegenruit om Eindhoven. Ook daar gaat het trouwens om een rivierdal, namelijk dat van de Dommel. En ten zuiden van Eindhoven (dal van de Keersop) lopen de emoties rond een geplande omlegging van de N69 (verbinding met België) al even hoog op.
Nog hachelijker is de situatie in Zuid-Oost-Limburg, waar de provincie van de Raad van State (RvS) desgevraagd toestemming heeft gekregen voor het ‘alvast’ gedeeltelijk aanleggen van een natuur doorsnijdende Buitenring, al is het maar een zandbed. Daar dreigt een rotonde te ontstaan, waar niet op gereden mag worden. Intussen heeft Limburg zich al aan een aannemer gekluisterd met een schadeclausule als de handel uiteindelijk niet door gaat. De RvS liet zijn toestemming vergezeld gaan van de waarschuwing dat de provincie hier ‘grote risico’s’ mee nam. Het radio-onderzoeksprogramma Argos van drie omroepen, wijdde daar op 5 oktober 2013 een uitzending aan.
De problemen in Breda waren in de jaren tachtig trouwens niet gering. Met name de verkeersbelasting van <- de zuidelijke rondweg (Franklin Rooseveltlaan), waar alle verkeer tussen oostelijk Brabant/Ruhrgebied en de Randstad (Rotterdam) langs moest tastte de leefbaarheid aan. Omwonenden kalkten er met reuzenletters Kankerweg op een blinde muur.
Het alternatief voor de zuidelijke randweg was aansluiting van de A58 via de A27 (richting Utrecht) en Breda Noord op de A16. Maar dat zou een geweldige omweg hebben betekend voor het verkeer van en naar Antwerpen, dat ook van de A58 gebruik maakt.
Het tracébesluit Annabosch-Galder viel overigens al in 1968. De bouw startte vlak voor Kerstmis 1989.
De honderden vrachtwagens die nog altijd dagelijks over de zuidelijke rondweg rijden moeten er af. Dat stelt de bewonersvereniging aan de route in een brief aan de politiek. ,,Of onderzoek dan de luchtkwaliteit.”
(BN-DeStem)