Who's Online
4 visitors online now
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven
december 2022
Z M D W D V Z
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Tunnel Best in discussie over veiligheid spoor buiten beeld

brandweer

 

De brandweer helpt een vrouw (acteur) tijdens de eerste rampenoefening in de spoortunnel van Best, in 2002.


In de discussie over de veiligheid op het spoor, in het bijzonder op de zogenaamde Brabantroute (Rotterdam-Venlo), blijft de 800 meter lange tunnel in Best volledig buiten beeld. De provincie Noord-Brabant sprak onlangs in een brief aan ‘Den Haag’ haar bezorgdheid uit over een aangekondigde forse uitbreiding van het goederenvervoer langs onder meer Breda, Tilburg en Eindhoven. Vervolgens deden de burgemeesters van genoemde steden in een open brief in de Volkskrant dat nog eens dunnetjes over.

rampenoef_sep2008

Reizigers (acteurs) helpen elkaar tijdens de eerste oefening in de spoortunnel.


In een vergadering van de Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat kondigde staatssecretaris Vivianne Heijnen vandaag gesprekken met de burgemeesters aan en zei ze verder dat het goederenvervoer aan ‘heel strenge regels’ is gebonden zodat ‘we niet moeten doen alsof dat vervoer heel erg gevaarlijk is, waardoor we paniek zouden zaaien in het land’.

Woningbouw

Onderdeel van de Brabantroute is de spoortunnel met ondergronds station in Best. Rond die tunnel zijn tamelijk grootschalige woningbouwplannen in voorbereiding. In de door Brabant geschetste problematiek spelen de veiligheid van omwonenden en de trillingen die door passerende treinen worden veroorzaakt een belangrijke rol.

Intussen rijst de vraag, hoe lang het geleden is dat door de hulpdiensten van de Veiligheidsregio Zuid-Oost Brabant in en rond de Bestse tunnel op onverhoopte ongelukken is geoefend en wanneer de volgende oefening zal worden gehouden. Gemeente noch veiligheidsregio kan of wil op vragen daarover van deze website reageren.

De eerste grote oefening werd in september 2002, kort na de opening van tunnel en station, in aanwezigheid van onder meer de Commissaris der Koningin, gehouden. De toenmalige burgemeester, mevrouw Demmers, kondigde destijds tegenover ons aan, dat periodieke herhaling zou plaatsvinden, maar voor zover ons bekend is dat sindsdien nog slechts een keer gebeurd.

Op 22 december 2022 ontvingen wij van de Veiligheidsregio Zuid-Oost Brabant desgevraagd onderstaande reactie. (Geplaatst onder reacties/aanvullingen)

5 Reacties op “Tunnel Best in discussie over veiligheid spoor buiten beeld”

  • De afdeling communicatie van de Veiligheidregio Brabant Zuid-Oost (vrbzo) deelt ons desgevraagd mee:
    De spoortunnel wordt door de lokale brandweer meerdere keren per jaar beoefend. Daarbij is het niet nodig om het treinverkeer stil te leggen. In het verleden zijn er ook multi-oefeningen geweest met alle operationele hulpdiensten. Prorail heeft aangegeven voor oefeningen het treinverkeer niet meer stil te leggen. Hierdoor vinden er multi enkel nog table-top oefeningen plaats, waardoor de geoefendheid goed op peil blijft.

    • Burgemeester Hans Ubachs van de gemeente Best laat via een woordvoerder weten dat hij zich kan vinden in de conclusie van de veiligheidsregio dat ‘de geoefendheid goed op peil blijft’.

  • De veiligheidsregio’s en gemeenten langs spoorlijnen hebben een website met info en tips over de gevaren vnn goederentransporten: https://www.ophetjuistespoor.nl/

  • Momenteel gaan er 160 goederentreinen per dag over het spoor. 10 procent van de wagons is gevuld met ‘gevaarlijke stoffen’, zoals ammoniak of lpg. De bewoners die hierover klagen, wonen vooral langs de Brabantroute (van Dordrecht naar Venlo) en de Bentheimroute (van Elst naar Oldenzaal). Samen met de Betuwelijn (van de Maasvlakte naar Zevenaar) vormen deze trajecten de ruggengraat van het goederenvervoer.

    (Eindhovens Dagblad)

  • Vanaf 19 februari start de campagne ‘Gevaarlijke stoffen over het spoor? Heb de risico’s door!’ in acht gemeenten langs het spoor in regio Zuidoost-Brabant. De campagne bevordert de zelfredzaamheid van mensen die dichtbij het spoor wonen tijdens het eerste kwartier na een incident. Persbericht gemeente Eindhoven:
    https://www.eindhoven.nl/persberichten/start-campagne-op-het-juiste-spoor

Reageer