Uitkijken met Google Drive
r zijn heel wat mogelijkheden, om bestanden in de cloud (in de wolken, dus op een externe server) op te slaan. Daar backups, documenten en foto’s te bewaren zodat, als je een computercrash hebt gehad, je niet van alles kwijt bent. Windows 10 heeft bij voorbeeld OneDrive. Ik heb daar nog geen ervaring mee. Dropbox is een andere populaire, in eerste aanleg gratis opslagmogelijkheid. Die kun je ook voor het downloaden van bij voorbeeld een set foto’s voor anderen toegankelijk maken. En dan is er Google Drive. Daar moet je mee uitkijken. Ik zal uitleggen waarom.
De diensten die Google aanbiedt, waaronder Gmail, hebben een gezamenlijke gratis opslagcapaciteit van maar liefst 15 gigabytes. Gebruik je alleen dat mailprogramma dan is er niks aan de hand. Zo gauw kom je dan niet aan je taks. Maar als je Drive gaat gebruiken en Google uit onwennigheid maar zo’n beetje laat aanrommelen, kan het gebeuren dat alle 15 gig worden opgemaakt en ook Gmail begint te sputteren. Google wil dan dat je ruimte bij gaat kopen. Heb je daar geen zin in, dan moet je gaan opruimen en aan de instellingen sleutelen om dit op te lossen. Met de vraag of het allemaal wel zal lukken.
Ik wilde zodoende weer van Google Drive af – er zijn immers genoeg andere mogelijkheden – maar na een dagdeel zoeken en experimenteren is het me niet gelukt, de app met dwarsbomende inhoud te verwijderen. De aanwijzingen die Google daarvoor geeft klopten gewoon niet, althans niet in samenhang met mijn Windows 10 laptop.
Uitkijken dus.
Het is me uiteindelijk wel gelukt, de hele handel van Google Drive te verwijderen; de onduidelijkheden van de aanwijzingen te boven, zal ik maar zeggen.
Wat ik er ten hemelschreiend van vind is dat je er vrijwel ongemerkt bijgenaaid wordt. Ik heb twee jaar een abo gehad op Office 365, tot ik ontdekte dat alles dat ik produceerde op die OneDrive werd opgeslagen, en dat ik daar ook voor moest betalen. Ik wil dat principieel niet omdat die Cloud door een verdwaalde zonnevlam zo, pffft, gewist kan worden, ik begrijp niet waarom ik dat niet op mijn eigen harde schijf kan bewaren. Dat kan wel, maar dan moet ik een kopie maken van OneDrive, als ik het goed begrijp. Ik heb het abo opgezegd en voor 22 euro de vorige versie van Office gekocht en die zelfs het voordeel had, dat je stukken automatisch tijdens het tikken op je harde schijf worden opgeslagen. In Office 365 moest je daar apart opdracht voor geven. Ik neem aan dat de cloud voor grote bedrijven waar twintig mensen allemaal aan hetzelfde ‘document’ werken een oplossing is (ik zou in de verste niet weten voor welk probleem) maar ik heb dat niet nodig en vind het zelfs schadelijk. Dus hop, weg ermee.
Alternatief voor Word en Excel: Open Office (gratis). Je kunt bij installatie bepaalde onderdelen weglaten.