Irritante reclames
Peter Stiekema
r zijn goedgemaakte reclamespots, maar de meeste irriteren mateloos.
Denk maar aan die met het raceduo Tim en Tom Coronel, die jarenlang met onveilig racen reclame hebben gemaakt voor een autoverzekering, die nu is overgenomen door een Duitse concurrent (Hoffentlich Allianz versichert) waardoor het tweetal wegens overbodigheid de laan uit wordt gebonjourd.
Dan heb je al die tegen elkaar opbiedende brillenboeren, met als absoluut dieptepunt Eyelove, multivocaal bezongen door René Froger, die zo te zien en te horen zijn beste tijd achter zich heeft liggen.
Ook de gehoorapparatenleveranciers bieden tegen elkaar op met kleine apparaatjes die jezeker binnen de kortste keren kwijt raakt, in de krochten van je slakkenhuis.
De reclame voor een middel tegen vaginale schimmel vind ik ronduit onsmakelijk. Wellicht dat die schimmel ook in deze Sinterklaastijd maar beter op stal kan blijven. De kinderen zouden maar in verwarring raken en het lijkt me ook niets voor het Sinterklaasjournaal.
Maar de hoofdweg naar de reclamehel lijkt me toch wel geplaveid door Marijke Helwegen. Zij maakt reclame voor Secustrips, die het inbrekers moeilijker moet maken hun werk te verrichten. Die reclamespot slaat echt alles. Het toppunt van wansmaak. Marijke ziet er toch al niet uit met dat kunstmatige lichaam. Ze koketteert ook nog even met haar ziekte (Parkinson) en zegt dan ‘Dank je lieve Secustrip’, met zo’n strip liefdevol in de armen. Zouden er batterijen inzitten? Ik ben als de dood dat ze in een volgend spotje nog een soort Secustriptease gaat uitvoeren. Maar misschien breng ik die reclamejongens wel op een idee. Brrr, moet er niet aan denken.
Je hebt het voornamelijk over tv-reclame, denk ik, maar vlak de reclame op de radio ook niet uit. Zo’n Promovendum, dat weliswaar het onderscheid tussen hoog- en laag opgeleiden na kritiek heeft laten varen, maar blijft doen of je gek bent als je niet met die verzekering in zee gaat. En dan die reclame met een zachte stem voor zacht water. Die man zegt eerst 100% zacht en vervolgens 100% kalkvrij (0 procent kalk dus). De kracht zit in de herhaling, zo luidt de theorie, nou in de herhaling zit de verveling.
En nu weer Hornbach met een smakkende en boerende man die biefstuk naar binnen schrokt. Om te kokhalzen.