Flinke respons ‘prijsvraag’ verbeteringsplan A58
In september riepen Rijkswaterstaat en de gemeenten Tilburg en Breda marktpartijen op om de slimste oplossing voor de A58 tussen Breda (knooppunt St. Annabosch) en Tilburg (West) in te zenden. Met deze oproep werd onderzocht of er belangstelling vanuit de markt is om te investeren in bereikbaarheidsoplossingen. Marktpartijen werden uitgedaagd hun ideeën op twee pagina’s te presenteren. Er werden 40 slimme en vernieuwende oplossingen ingezonden.
Vier geselecteerde oplossingen
- Ontwerp- en consultancybedrijf Arcadis samen met NHTV: een slimme snelweg waar de capaciteit verhoogd wordt door de realisatie van fysieke maatregelen (spitsstroken) alsmede een communicatienetwerk waardoor slimme routeadviezen gegeven kunnen worden en onopvallend en geleidelijk in- en uitvoegen kan worden gefaciliteerd.
- Het consortium Technolution, Be-Mobile, Brand MKRS Creative Agency, Flitsmeister en Goudappel Coffeng/Dat Mobility: een totaaloplossing waarbij de weggebruiker in de auto en op/boven de weg slimme informatie krijgt, zowel voorafgaand als tijdens de reis via onder meer social media kanalen om mobiliteitsgedrag aan te passen.
- Sweco Nederland: naast kleine infrastructurele aanpassingen en gedragsbeïnvloeding staat de toepassing van het product Smart Traffic centraal. Dit geeft een gedetailleerd en voorspellend inzicht van het verkeersbeeld, zodat informatiesystemen rond de weg intelligent met elkaar samenwerken: het Verkeersmanagement van de toekomst.
- Een consortium met Buro Benk, CGI, Innovactory, MAPtm en XTNT: een combinatie van slimme informatiediensten en stimuleringsprogramma’s voor duurzame gedragsverandering.