Fietsers Hoofdstraat Best aanhoudend in de knel
De gemeente Best probeert met tekst en beeld de inwoners met de fiets aan het winkelen te krijgen, maar als het gaat om een bezoek aan de Hoofdstraat, denken we dat veel goedwillenden er toch liever van af zien. Vooral ter hoogte van de Odulphuskerk vereist het voor fietsers ware doodsverachting. Het nieuwe straatprofiel is te smal en veel automobilisten denken alleen aan zichzelf.
Fietsers raken in de Hoofdstraat (buiten het autovrije gedeelte) aanhoudend in de knel. De problemen doen zich vooral voor als een auto (we hebben het even niet over streekbussen en vrachtwagens) een tegenligger ontmoet. De bestuurder moet dan naar de (uiteraard rechter) fietsstrook uitwijken en eventueel achter een voor hem uit rijdende fietser blijven. Er zijn er nogal wat, die daar geen zin in hebben; ze wringen zich tussen de tegenligger en de fietser door, welke laatste dan het vege lijf moet redden door richting trottoir van de fiets af te springen.
Ook komt het voor dat iemand achteruit inparkeert op de daartoe bestemde plaatsen naast de kerk, in de Nazarethstraat en zich dan niets aantrekt van achterop komende fietsers.
De conflicten tussen fietser en automobilisten doen zich om de haverklap voor. We hebben op een zaterdagmorgen (weekmarkt!) een vrouw, die van de fiets moest springen, woedend een klap op het dak van een auto zien geven.
Strepen
Er is bij handhaven van het wegprofiel, afgezien van de plicht van automobilisten, te wachten, maar één oplossing. Afbakening van de fietsstroken met een onderbroken streep. Laat men dat met witte stenen doen, want bij voorbeeld op de Oirschotseweg zijn de strepen door slijtage al jaren niet meer te zien. Ononderbroken strepen kunnen natuurlijk niet, want dan zouden auto’s nooit voor tegenliggers kunnen uitwijken; onderbroken strepen verplichten volgens het wegenverkeersreglement autoverkeer in voorkomende gevallen achter de fietser te blijven.
Goddank heeft de problematiek hier niets met het autovrij houden van een deel van de Hoofdstraat te maken. Daar is het voor fietsers en voetgangers tegenwoordig een winkel- en versnaperingparadijs.
De rest van de Hoofdstraat wordt door veel doorgaand verkeer gebruikt. Oorzaak is onder meer het ontbreken van een goede bewegwijzering richting Son en Breugel bij de rotonde Ringweg/Oirschotseweg.
Inderdaad het fietsen in het centrum van Best
is meestal levensgevaarlijk. Ik fiets daarom
het liefst door de Molenstraat en dan door de
Nazarethstraat en stap dan af aan het einde
acter de parkeerplaats bij A.H. en loop zo
naar de overkant naar de Boterhoek. Je moet
dan ook wel goed uitkijken maar dat is beter
te overzien. GEMEENTE doe er wat aan !!!!!!