Who's Online
5 visitors online now
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven
maart 2016
Z M D W D V Z
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Stabat Mater 2016 in Oirschot als een lentefeest

stabmater2016
Tijdens de uitvoering van de versie van Norbert Rosseau.


e achttiende serie Stabat Mater-concerten, dit weekeinde in de Oirschotse Sint Pietersbasiliek, is een waar lentefeest. Het klinkt als een contradictio, gezien het thema van het veelvuldig getoonzette 13e eeuws gedicht, immers gewijd aan de Moeder van Smarten, maar het heeft te maken met de enigszins profane stijl van componeren in de achttiende eeuw. (Lange tijd waren de missen van Haydn en Mozart daarom taboe in de r.-k. liturgie.)

 

 

 

De mij totaal onbekende Duitse componist Franz Ignaz Beck (1734-1809) mag dan als een adept van Joseph Haydn worden beschouwd, hij ontwikkelde toch een eigen idioom. Hij heeft weliswaar het hübsche met de Weense grootmeester gemeen, maar Haydn ging daar – afhankelijk van de thema’s in bij voorbeeld zijn oratoria – toch iets subtieler mee om. Hoe dan ook, het Stabat Mater van Beck was voor mij een complete verrassing. Met de prominente rol van vijf solisten (twee sopranen, twee tenoren en een bariton) en het eveneens belangrijke aandeel van het kamerorkest met een wel heel bijzondere rol voor de hoornist.

Ingetogen en verfijnd

Geen groter contrast is denkbaar dan dat met het Stabat Mater van de Vlaming Norbert Rosseau (1907-1975), voor zover bekend voor het eerst in Nederland uitgevoerd. Hoofdzakelijk geënt op de negentiende eeuwse componeerstijl, maar zo ingetogen, zo verfijnd. Het accent bij Rosseau ligt bij het – in dit geval – in een halve cirkel opgestelde koor, het orkest levert een bescheiden ondersteuning: strijkt de noten mee.

We hebben hier te maken met twee ensembles op topniveau onder leiding van Florian Heyerick, wiens enthousiaste fysiek zich als het ware laat lezen als een partituur: Koor Ex Tempore, gespecialiseerd in oude muziek, maar van alle markten thuis. De Mannheimer Hofkapelle, waarvan Heyerick medeoprichter is, ontleent haar naam aan het ooit wereldvermaarde orkest van Carl Stamitz, wiens vernieuwende muzikale praktijk Mozart in zijn tijd op een euforische manier stimuleerde.

Naar aanleiding van: openingsconcert, vrijdagavond. Herhalingen: vanmiddag om 17 uur en morgenmiddag om 14:30 uur.

www.stabatmater.nl

Reageer