Who's Online
4 visitors online now
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven
februari 2016
Z M D W D V Z
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829  

Surrealistisch schilderij met Ali B.

tuinderlusten
De Tuin der Lusten van Jeroen Bosch. Bron: Wikipedia/Prado Museum Madrid. Klik op de repro voor een grotere versie.


eze week zag ik op tv een stukje van de plechtigheden rond de opening van de expositie van werken van Jeroen Bosch in Den Bosch. Ik zag een bisschop in de Sint Jan in een strooien preekstoel een raar verhaal ophangen, ik zag een burgemeester in diezelfde strooien preekstoel en nog raarder verhaal ophangen en toen ging koning Willem, die een geeuw nauwelijks had weten te onderdrukken, naar buiten voor het bedrijven van zijn core business, handjes schudden en poseren voor selfies.

Meer op SanteLOGie

3 Reacties op “Surrealistisch schilderij met Ali B.”

  • In Parijs bezocht ik eens een grote tentoonstelling van Monet; lang in de rij en verder de ervaring die Sante Brun in deze column beschrijft. Eens maar nooit weer. Dan maar cultuurbarbaar. Ook voor de Sixtijnse Kapel wil ik niet aanschuiven, mede in aanmerking genomen de schitterende animaties hiervan op het internet. Werd trouwens de afgelopen dagen even niet goed van de BN-ers die hun prominente aanwezigheid bij de opening in Den Bosch ter promotie van zichzelf op Twitter wensten te etaleren. Misselijk wordt ik ook van de reclame van de RABObank, die het nodig vindt Bosch als een ‘duivelskunstenaar’ aan haar stal toe te voegen.

  • peter stiekema:

    In 1967 behoorde ik tot de bezoekers van de Bosch-tentoonstelling van dat jaar. Wij waren met school (Het MZC te Veghel). Ik herinner me (vaag) dat er toen veel kopieën waren en weinig origineel werk. Ik schat zo’n stuk of zes. Ik had het idee dat het er toen niet echt druk was, maar bijna 50 jaar gaan je niet in de kouwe kleren zitten, evenmin als in je geheugen.
    Toevallig heb ik deze week ook even naar de opening gekeken. Mgr. Hurkmans hield een letterlijk onbeschrijfelijk leuterpraatje, dat ik al snel niet meer hoorde. Als je echt de katholieke kerk om zeep wil helpen, dan moet je nog maar een paar van dit soort paradijsvogels aanstellen.
    En toen hoorde ik plotseling ‘Het Land van Maas en Waal’ zingen. Ik herkende de stem. Het was niet Boudewijn de Groot (die keek wel lekker uit) maar het nationale Ali Bi voor alles wat Marokkaans is. Hoe verzin je het als organisatie allemaal bij elkaar?

    • Over de expo van 1967, georganiseerd door Ton Frenken, in oude Noordbrabants museum, gevestigd in een voormalige kerk aan de Bethaniëstraat, is onlangs een tv-documentaire uitgezonden. De bezoekersaantallen heb ik niet meer in m’n hoofd, maar het waren er zeer velen, die op bepaalde momenten in de rij moesten staan. De verhouding echt-repro is mij niet bekend.

Reageer