Who's Online
1 visitors online now
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven
juni 2015
Z M D W D V Z
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Eindhoven Airport nog niet van omwonenden af

J.C.M.van der Schoot


ehv_airport_regen
Bezoekers kijken op het terras in de regen naar de toestellen op Eindhoven Airport.


Met een forse steun in de rug van zijn leden kan het bestuur van Belangenvereniging Omwonenden Welschap (BOW) stevig verder onderhandelen aan de zogenaamde Alderstafel, waar een advies over de toekomstige ontwikkeling van Eindhoven Airport, bestemd voor Den Haag, gestalte krijgt. Begin volgende maand moet dat advies klaar zijn. Aan de Alderstafel zitten twaalf partijen, waarvan acht voornamelijk de economische belangen voorrang geven. Vier partijen zoals BOW, de Milieufederatie en twee categorieën vertegenwoordigers van gemeentebesturen kijken – de een aanmerkelijk meer dan de ander- verder dan de economische neus lang is.

 

 

 

 

Heet hangijzer is, als het gaat om de toekomst van Eindhoven Airport: hoeveel toestellen van homecarriers Transavia en Ryanair mogen landen tussen 23.00 uur en 00.00 uur. Nu zijn er dat drie, maar in het nieuwe ontwerp luchtvaartbesluit van de staatssecretaris wordt dat aantal opgetrokken naar acht!

De ledenvergadering van BOW gaf zijn bestuur op 15 juni voldoende ruimte en vertrouwen om te kunnen handelen. De belangrijkste voorwaarden van de BOW zijn: Geen geplande vluchten na 23.00 uur; geen vliegbewegingen op de zondagen voor 08.00 uur, tenzij dit aantoonbaar tot gevolg heeft dat de bedrijfsvoering van Airport niet meer rendabel is; handhaving van de bestaande boeteregeling, zo mogelijk aangevuld met een ‘klimboeteregeling’ tussen 23.00 en 24.00 uur. (Dat laatste houdt in dat na 23.00 uur de boetes hoger zijn). Verder zijn er nog voorwaarden geformuleerd voor de verdeling van de milieuwinst en de vertraging van de groei tot 43.000 vliegbewegingen door deze groei uit te smeren over een langere periode dan tot 2020.

Het BOW-bestuur heeft zijn zaken perfect voor elkaar. Het hanteert een duidelijke en heldere stellingname, gebaseerd op niet te ontkennen feiten en ook met een realistische kijk op de economische aspecten. Chapeau, zou ik zeggen.

Een belangrijke vraag tijdens deze vergadering was: Hoe zal de opstelling zijn van de Eindhovense gemeenteraad, immers geen geringe partner in het spel. De PvdA-fractie in de Eindhovense raad heeft laten weten samen op te trekken met de collega’s in Veldhoven. Dat wordt een fors tegengeluid. Dat is heel mooi, maar er is in Veldhoven en zeker ook in Eindhoven een felle tegenspeler, namelijk de VVD.

De Veldhovense VVD gaf onlangs op de opiniepagina van het Eindhovens Dagblad het meest denkbare rechtse geluid sinds jaren ten beste. Hier konden we naar mijn mening kennis nemen van een welhaast ongekende maatschappelijke blindheid, veroorzaakt door louter economische motieven en volledig losgezongen van de feitelijke gang van zaken en de maatschappelijke werkelijkheid. De Veldhovense VVD is slecht op de hoogte van de feiten en zou zich ‘ns moeten laten voorlichten door de deskundigen van de BOW, want die weten exact waarover zij praten. Hun zienswijze is gebaseerd op feiten, helder gepresenteerd en gespeend van elk gezeur. Zeer professioneel. Tegen deze achtergrond belandt ook het onophoudelijk gedram van de Airportdirectie over de ’dwingende noodzaak’ tot groei wel heel gemakkelijk in de amateuristische hoek van de promotie-prietpraat.

Een reactie op “Eindhoven Airport nog niet van omwonenden af”

  • Ik denk dat veel omwonenden wat betreft Airport (Schiphol mag wel Schiphol heten, Welschap is herdoopt) in een spagaat zitten. Tegenover het lawaai staat het gemak van een luchthaven in de nabijheid van waar je in ’n paar uren naar je vakantiebestemming wordt gebracht. Het zakenverkeer laat ik even buiten beschouwing, maar dat de VVD rücksichtslos achter de tomeloze groei van Airport staat, heeft natuurlijk met deze onderbuikgevoelens te maken.

Reageer