Zorg pept rekeningen op met rare posten
Onlangs schreef ik over een rare post op een tandartsrekening waarvan door de telefoniste van de praktijk werd gezegd dat de verzekeraar dit goed vond. De tandarts voegde eraan toe, dat hij zich door de verzekeraars in een hoek gedreven voelde, maar de patiënt (in dit geval niet voor tandartskosten verzekerd) moest betalen en voelde zich dus op zijn beurt ook in de hoek gedrukt.
Ik heb nu nóg meer aanleiding om vast te stellen dat de Zorg rekeningen oppept met rare posten en dat de verzekeraar dit slikt.
Meer op Manieren
Update: BN-De Stem, 14.03.15: DEN HAAG – André Leander uit Nijmegen weigerde vorig jaar 6 euro te betalen voor advies van zijn apotheker. Na een jaar soebatten, geeft de geschillencommissie zorgverzekeringen hem gelijk: zijn verzekeraar CZ heeft hem onvoldoende geïnformeerd over de nieuwe tarieven per 1 januari 2014 en moet hem terugbetalen.
Lees verder op Blendle (niet gratis)
Een woordvoerder van CZ reageert per omgaand telefonisch en zegt onder meer, dat de verzekeraar niet overal een greep op heeft, met name niet in die gevallen dat het bij wet is geregeld. Dat geldt met name voor apotheken die ‘voorlichtingsgesprekken’ tegen het daarvoor (dus wettelijk) vastgestelde tarief declareren. Apotheken mogen dat evenwel niet als er – zoals in de aangehaalde gevallen – geen sprake is van tijd vergende voorlichting! De tandarts staat het vrij, bepaalde administratiekosten al dan niet in rekening te brengen. Ook dat is wettelijk vastgelegd. Dit laatste klopt in het aangehaalde geval. De arts factureert zijn administratieve handelingen over de behandeling op zijn computer niet altijd.