Rijke provincie, arme Van Gogh
J.C.M. van der Schoot
|
Primair gaat het in dit ‘Van Gogh-jaar’ om een grootschalige reclamecampagne op Europese schaal om meer internationale bezoekers te trekken ’zodat ze niet alleen aankomen op Eindhoven Airport en naar Amsterdam gaan, maar ook afbuigen om vlakbij Van Gogh-lokaties te bezoeken’, zo laat directeur Frank van den Eijnden van het samenwerkingsverband van de deelnemende Van Gogh-gemeenten weten. Zijn samenwerkingsverband beschikte al over een budget van twee miljoen en daar komt nu nog ‘ns twee miljoen bij uit de welgevulde provinciale pot.
Van den Eijnden zegt wel begrip te hebben voor het verwijt, dat zijn stichting teveel bezig is met marketing en te weinig met kunst. ‘Maar wij kiezen de economische invalshoek om meer massa te maken en financiers te vinden om de kunsten op een hoger plan te brengen’. Marketingpraatje in optima forma.
Het gaat hier om een kar met vier miljoen euro voor de ontwikkeling van het toerisme in Brabant met de arme Van Gogh als trekpaard.
Verder is het wachten op de hoogleraar die weer ‘ns voor ons uitrekent dat dit geld dubbel en dwars terug komt. En als er dan al iets van terugkomt, bij wie dan? Bij het hotel- en horecawezen. Daar doen we het dus kennelijk allemaal voor. In elk geval gaat het er niet om, de kunsten op een hoger plan te brengen. Trouwens: wie vraagt daar om? Op dit punt aanbeland, dompelt Van den Eijnden zijn toeristische verhaal in een cultureel sausje.
Van Gogh en zo nodig de kunsten staan in dienst van de gedroomde toeristische ontwikkeling van Brabant. Niet meer en niet minder.
Gerelateerd: Schildersmenneke
Is Den Bosch wel een ‘Van Gogh-plaats’? Dan zou ik eerder aan Eindhoven denken. Vincent schetste daar onder meer de Catharinakerk.
Den Bosch behoort tot het samenwerkingsverband van ‘Van Gogh-plaatsen’, omdat daar (in het Noordbrabants Museum)als enige plaats in de provincie oorspronkelijke schilderijen van Van Gogh te zien zijn.