Who's Online
1 visitors online now
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven
augustus 2013
Z M D W D V Z
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Achterom kijken 12

In deze serie, getiteld Achterom kijken, plaats ik mijn hoofdzakelijk documentaire foto’s, gemaakt in onder meer Friesland (1956-1961) en Noord-Brabant (vóór 1956 en sinds 1961). Meer info hierover. De complete serie is via ‘Rubrieken’ in het menu (links) te bereiken.
© Guido t’ Sas.

Het begin van de Eindhovense wegenruit, 1963aanleg-A67_zandpijpleiding

In 1963, precies een halve eeuw geleden dus, werd het eerste deel van de A67, het gedeelte tussen Veldhoven en Geldrop, pal ten zuiden van Eindhoven, opgeleverd. Het begin van de Eindhovense wegenruit, over de voltooiing waarvan tot op de dag van vandaag wordt gebakkeleid. De zandwinning voor deze weg geschiedde met behulp van een pijpleiding. Destijds een tamelijk nieuwe techniek, die heel wat zandauto’s moet hebben vervangen. Het Veldhovense openluchtzwembad ‘t Witven kon daardoor worden ‘opgewaardeerd’ tot  een heuse recreatieplas.

 

De eerste plannen voor Rijksweg 67 dateerden van 1932. Uiteindelijk zou zij bij Venlo ons land binnen komen en vandaar naar de Belgische grens, richting Turnhout lopen. Het tracé maakt deel uit van de E3 (nu E34), van Stockholm naar Lissabon. Gemeenten langs de E3 hadden enkele jaren een band, ter bevordering van de economische bedrijvigheid (onder meer het toerisme) langs de weg. Dit initiatief is een stille dood gestorven, want veel meer dan een gezelligheidsclub van burgemeesters is het nooit geweest.

De A67 is een van de drukste autowegen van ons land. Aan haar capaciteit wordt voortdurend gesleuteld.

Reageer