Bests centrumplan afblazen of niet?
Twijfels, zelfs bij halvering van gepland winkelareaal
B en W van Best hebben de gemeenteraad opnieuw een herziening van het Centrumplan voorgelegd, die er in de eerste plaats op is gericht, de geplande oppervlakte nieuwe winkels van 5000 m2 te halveren. Daarnaast wil het dagelijks bestuur van de gemeente afzien van een parkeergarage, in samenhang met betaald parkeren. Dit laatste op wens van ondernemers en bewoners. Maar de twijfels over de haalbaarheid van ook deze uitgeklede versie blijven.
Artist impressie van het nieuwe Raadhuisplein, gemaakt door Edwin Mens, in opdracht van AM RED. Links, met carillon ervoor, het gemeentehuis. Uiterst rechts een stukje van de bestaande kiosk. Deze prent is intussen al voor gedeeltelijk een niet te verwezenlijken droom.
Verkeersproblematiek weggemoffeld
Uit een haalbaarheidsstudie van de gemeente en haar partners op dit terrein, AM Real Estate Development, kortweg AM RED, en Bouwinvest, is onder meer gebleken dat de huurprijzen van de winkels het afgelopen jaar zo gedaald zijn dat aanzienlijke exploitatietekorten zouden moeten worden gevreesd. Wat niet in het persbericht van de gemeente staat, maar wel degelijk een doorslaggevend argument moet zijn, is de volslagen onzekerheid op de vastgoedmarkt over de toekomst van het midden- en kleinbedrijf en de daarmee samen hangende behoefte (of het ontbreken daarvan!) aan winkelruimte. Ook in Best is nu al sprake van leegstand, zowel van verkoopruimte als van horeca-accommodatie, zonder dat gezegd kan worden dat het altijd om verouderde winkels gaat.
Online shoppen
Niet alleen de economische crisis, maar vooral het veranderde koopgedrag zorgt voor leegstand in winkelstraten en winkelcentra. Het online shoppen neemt steeds grotere vormen aan en dat gaat ten koste van fysieke winkels, aldus Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, in januari jl. op Nu.nl. ‘Momenteel staat twee miljoen vierkante meter leeg, dat zal toenemen tot 8 miljoen vierkante meter in 2015,’ zegt Molenaar daar. Volgens de professor, is het bovendien tegen de zuigkracht van de steden vechten als tegen de bierkaai.
De reacties op het ‘reductie-voorstel’ van B en W, zowel van binnen als buiten de gemeenteraad, zoals opgetekend door het Eindhovens Dagblad, zijn dan ook zeer divers. De coalitie is uiteraard geneigd erin mee te gaan. In de oppositionele hoek is het met name de groepering Best Open, die van mening is, dat het maar beter is, het hele plan af te blazen.
Verkeersperikelen
Wat in de nieuwe opzet ook ontbreekt, is een geloofwaardige visie op de toekomstige afwikkeling van het verkeer in het Bestse centrum.
Detail van artist impressie van het nieuwe dorpsplein, waarop nog de ingang van een parkeergarage is ingetekend.
Op wens van bewoners en ondernemers is een parkeergarage geschrapt, evenals de invoering van betaald parkeren. In de motivatie van B en W staat vrolijk dat de gemeente daar nog eens ‘n paar ton extra mee bespaart, omdat geen riolering, kabels en leidingen onder de Nazarethstraat hoeven te worden verlegd. Het gigantische verkeersprobleem in het centrum, wordt vervolgens afgedaan met de opmerking dat ‘de bocht in de Nazarethstraat ter hoogte van het zorgcentrum De Kanidas wel anders wordt, waardoor een betere doorstroming van verkeer ontstaat op de nieuwe centrumring’.
Nog steeds weigert de Bestse politiek, dat verkeersprobleem in samenhang met de reconstructie van het centrum aan te pakken. In juni 2012 besloot de gemeenteraad naar aanleiding van een onderzoek van een ingehuurd ‘gespecialiseerd en onafhankelijk onderzoeksbureau’ niet over te gaan tot het zelfs maar ‘in deeltijd’ afsluiten van de Hoofdstraat voor autoverkeer.
De vraag is natuurlijk: En nu? Telkens weer blijkt het incomplete electoraat het, anders dan bij de verkiezingen, het voor het zeggen te hebben. Dat geldt voor het verkeer in het algemeen en de parkeervoorzieningen/maatregelen in het bijzonder. Intussen nemen de files dwars door het centrum van Best toe in tal en last.
Wethouder Walraven (o.m. Centrumontwikkeling) zegt: ‘Als de gemeenteraad op 18 maart groen licht geeft voor dit plan, gaan wat mij betreft de schouders eronder en beginnen we volgend jaar met de eerste werkzaamheden.’ Helaas is er volop reden, dit enthousiasme wat te temperen.
In december 2001 brainstormden een paar honderd Bestenaren in het Heerbeeck College over de toekomst van het centrum, onder het motto ‘Best, dat moet je meemaken’. Dat leidde – toen al veel te laat – tot een vrijwel unaniem besluit van de gemeenteraad in januari 2006. Al anderhalf jaar eerder had via een simpel projectplan de sloop van de huizen in en de nieuwbouw aan de Molenstraat ter hand genomen moeten zijn, en dit voorjaar (2013) had het plein van het nieuwe centrum in gebruik moeten worden genomen.
Toen Bestenaren mij tussen 2002 en 2006 geregeld zeiden dat het centrum ‘niks was, niks is en ook nooit iets zal worden’, heb ik dat altijd tegengesproken. Inmiddels begin ik te geloven dat ze gelijk gaan krijgen. Niet omdat het niets zou kúnnen worden, maar simpelweg omdat het in Best al ruim 40 jaar ontbreekt aan lef om het iets te láten worden. Het voormalige postkantoor, ooit gebouwd om een begin te maken met een nieuw centrum, maakt nu plaats voor woningbouw. Alleen wat in Best onder de grond moet, wordt een succes. Wie daar een ontwerp voor kan maken, is spekkoper!
Afblazen en wel direct.
Dit project heeft al veel te veel geld gekost aan projectontwikkelaars en architecten.
Zoals Emiel Bootsma zegt: is nix en wordt ook nix.
Is volgens mij alleen ondersteund door pandjesbazen en grondbezitters in het centrum die zich rijk rekenden over de ruggen van de burgers.
Marja van Leeuwen, raadslid PvdA twittert: ja, weg die auto’s uit de Hoofdstraat!