Bier nog geen bier omdat het bier wordt genoemd
Door J.C.M. van der Schoot
Volgens Van Dale is bier: alcoholhoudende, geel- tot donkerbruine drank, uit hop en mout (gekiemde gerst) door gisting en koking bereid. Zonder alcohol dus geen bier. Toch spreken bierbouwers en sommige media over alcoholvrij bier. Hoe je het draait of keert: alcoholvrij bier bestaat niet. Wat rest is een drankje , limonade-achtig spul.
Bavaria brengt sinds kort een drank op de markt met de ronkende en nietszeggende naam Bavaria 0.0% Gold. Bavaria typeert dit Gold als ’het ultieme alcoholvrije bier, dat de perfectie voor bier zonder alcohol benadert’. Bavaria wil een nieuw koperspubliek bewegen alcoholvrij te drinken. Is dat even een nobel streven! Ook Bavaria ziet kennelijk de bui al hangen nu er steeds meer kritiek te vernemen is op de mateloze consumptie van bier.
Stel je voor dat er een anti-alcohol/biercampagne losbreekt , te vergelijken met de anti -rokerslobby, die met name in de laatste twintig jaren van de vorige eeuw een hoogtepunt bereikte en niet zonder resultaat zoals we nu weten. ‘Waar is het feestje, het feestje is hier’ , horen bierbrouwers liever niet klinken buiten de feesttenten, want dat is slecht voor het imago. Bavaria vindt zelfs dat ‘alcoholvrij bier past in de trend van deze tijd’. Trends zijn te ontdekken waar je ze wilt zien. In een krant zag ik de kop: ’Bavaria groot in alcoholvrij’. Toe maar. Bavaria wil met alcoholvrij spul kennelijk de indruk wekken bezig te zijn met ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen.’ Een exclusief toverdrankje dus.
Waar Bavaria echt groot in is , is in schijnheiligheid. Schijnheiligheid, omdat zeker ook Bavaria menigmaal het bier gratis dan wel tegen een sterk gereduceerde prijs rijkelijk laat stromen om jongelui duidelijk te maken waar het feestje is, zoals onlangs ten gerieve van studenten in Tilburg. Organisatoren van evenementen krijgen in sommige gevallen bier tegen een zeer lage prijs geleverd, zodat verkoop tegen een hogere prijs ‘het feestje’ betaalbaar maakt’. Bavaria probeert kennelijk zijn groeiend imago van mateloze alcoholverstrekker om te buigen met een nieuw drankje, dat volgens Bavaria past ’binnen het Europese veiligheidsbeleid en de regelgeving rond alcoholmisbruik’. Zo nobel is Bavaria! Proost!