Wie is online
3 bezoekers online
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven
augustus 2012
Z M D W D V Z
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Tante Roosje, een oorlogsdrama

Acht theatervoorstellingen, en lezing door schrijver Paul Glaser

tante-roosje-glaser-265Een talentvolle jonge vrouw uit Brabant, een danseres met dansscholen in ’s Hertogenbosch, Eindhoven, Tilburg, Helmond en Culemborg. Ze danst internationale danswedstrijden en is te zien in Polygoonjournaals. Roosje Glaser is bijna op het hoogtepunt van haar roem als in 1940 de Duitsers Nederland bezetten. Maar Roosje <- is van huis uit Joods. Er komt een bruut einde aan haar succesvolle carrière en ze belandt uiteindelijk  in Auschwitz.

Haar neef Paul Glaser (1947) ontdekte daar een koffer uit Nederland met zijn familienaam erop. Hij vertelt het oorlogsdrama in een boek en dat leidt dan weer tot acht theatervoorstellingen in Best, voorafgegaan door een lezing van de schrijver.

Het verhaal van Tante Roosje (dat ook uitvoerig wordt verteld in de film hieronder) was eigenlijk een familiegeheim. Roosje overleefde Auschwitz, ging naar Zweden en wilde de generaties na haar niet met haar geschiedenis belasten. Maar haar neef Paul spoorde haar op, heeft haar weten om te praten en kon zo het boek schrijven.

Harold Schraven en Ans Jager maakten het theaterspektakel Oorlogstuig, het waargebeurde verhaal van tante Roosje, dat zijn uitvoeringen beleeft op 14, 15, 16, 18, 19, 21, 22, 23 september (20:30 uur) in het Oorlogsmuseum Bevrijdende Vleugels. Hal T2. Reserveren: www.oorlogstuig.nl. Het museum ligt aan de Sonseweg in Best, exact op het terrein, waar in september 1944 de geallieerden landden, in het kader van de operatie Market Garden en de vorming van de ‘corridor’ door Brabant richting Nijmegen.

Paul GlaserMede in verband met deze muzikale massaproductie, houdt  Paul Glaser (-> beeld avro) op 4 september (20 uur|) een lezing over het ontroerende en aangrijpende leven van Roosje Glaser. Aan de hand van dagboeken en origineel foto- en filmmateriaal vertelt Glaser over zijn speurtocht naar zijn tante Roosje. Over wat ze mee heeft gemaakt en hoe hij na 25 jaar ontdekte dat hijzelf joodse voorouders had.

De lezing, die een uur duurt, begint om 20.00u in Het Boshuys (bij Museum Bevrijdende Vleugels) Sonseweg 39 Best. Entree aan de zaal € 2,50. Men dient vooraf te reserveren door een mail te sturen naar oel.oorlogstuig@gmail.com

Bespreking van de première +(meer) reacties

De TV-actualiteitenfabriek EenVandaag besteedde in januari 2012 aandacht aan het verhaal van Rosa Glaser. Duur 15 minuten:

sitestat

6 Reacties op “Tante Roosje, een oorlogsdrama”

  • Guido:

    In het bericht (mede ontleend aan gegevens van de Stichting Cultuurpassie) staat dat je kunt reserveren via oorlogstuig.nl Dat is een nogal bewerkelijke operatie, waarbij je je moet registreren bij Paylogic. De extra kosten (bovenop de entreeprijs van 15 euro) lopen behoorlijk op, namelijk tot 4,53 euro (bij twee kaartjes). Dat is wel een ’toeslag’ van 15%! Men is getipt/gewaarschuwd.
    Ik heb intussen de organisatie benaderd met onder meer de vraag, of er ook alternatieven voor reserveren voorhanden zijn en met name waarom in dit geval niet, zoals gebruikelijk in Best, de VVV is ingeschakeld.

  • Redactie:

    Gerard van Opstal van de Stichting Cultuurpassie reageert per email: Bij dit soort grote producties is het onmogenlijk om dit anders te doen, Bij Ons Eygen Landt (de initiërende Bestse theatergroep, red.) hanteren ze het zelfdesysteem zoals de meeste theaters in Nederland.

    • Guido:

      Het bezwaar tegen het onnodig op kosten jagen van haar aanhang, kan voor Ons Eygen Landt (die trouwens op haar website niet eens ’n contactadres vermeldt) dus een reden zijn, om zich op deze methode van reserveren te bezinnen.

  • Ingo Meijer:

    Beste heer Guido,

    Inmiddels hebben al 1500 mensen Oorlogstuig bezocht en meerdere voorstellingen zijn al uitverkocht! Social media en verschillende kranten staan bomvol positieve reactie/recensies! Geen enkele bezoeker hebben wij horen klagen over de manier van reserveren of de vraagprijs voor een kaartje. Uw bevindingen (ook wat u van het stuk vond) welke u ook in eerder berichten heeft geuit staan dus ver van de werkelijkheid! U zou het leven eens wat positiever moeten benaderen, dat maakt het leven een stuk aangenamer!

    • Guido:

      Wat mijn kritiek op de reserveringsmethodiek en de daaraan verbonden kosten betreft, daar heb ik niets op af te dingen of aan toe te voegen.
      Overigens, gefeliciteerd met uw hoge kijkcijfers. Zoals ik in mijn bespreking aangaf, is de voorstelling die zeker waard. Jammer dat (de adapten van) Ons Eygen Landt niet vatbaar zijn/is voor opbouwend commentaar.

  • Walther:

    Kritiek werkt niet, bij niemand, nooit.
    Als er kritiek wordt geleverd gaan mensen prompt in de verdediging en luisteren ze niet meer naar wat er inhoudelijk wordt gezegd, ook niet als die kritiek goed bedoeld en ‘opbouwend’ is.
    Wat wel kan werken is: mensen prijzen om wat ze goed doen, en ze vervolgens stimuleren om te verbeteren.
    Beste Guido:
    Uw recensie van “Oorlogstuig” was openhartig en eerlijk, en overwegend heel positief, waarvoor dank. U hebt serieuze interesse getoond en de moeite genomen om de goed geslaagde en de minder geslaagde aspecten te beschrijven en te beoordelen. En als U Uw adviezen voor verbetering weloverwogen brengt, kunnen ze bij een volgende productie wellicht nog goed van pas komen!

Reageer