Rijden in een Mokka
Toen ik deze week de internetversie van De Telegraaf opende werd ik getroffen door het bericht dat Opel komt met een nieuwe suv-achtige (bij Opel is het eigenlijk meer suf-achtige) auto. Daarvoor is de naam Opel Mokka bedacht. Hoe kom je daar als ontwerper, of marketeer op?
Nu hadden en hebben we al de Fiat Croma, waar ik jaren geleden eens de, voor de hand liggende, ik geef het toe, reclameslogan ‘U zit gebakken in een Fiat Croma’ had bedacht, die begrijpelijkerwijs nooit door het merk is gebruikt. Een derivaat van die slogan ‘…en hij spettert niet, alleen bij zware regenval’, is evenmin ooit door de reclameselectiecommissie van de Italiaanse autogigant gekomen.
En nu dus de Opel Mokka, voor welk autotype het ook niet al te moeilijk is een passende reclameslagzin te bedenken. ‘Opel Mokka: pittig en sterk’ ligt eigenlijk zo voor het grijpen. Deze kreet dient dan bij voorkeur uitgesproken te worden door een George Clooney-type, vanwege het grote succes met de Nespresso-reclame.
Dan moeten we evenmin de Dacia Duster over het hoofd zien. Dat is een mpv-model van de aan Renault gelieerde Dacia-fabrieken in Roemenië. En wie wil er nou in een duster rijden, een soort ochtendjapon voor onaantrekkelijke dames op leeftijd. Duster: warm en rond. is het beste wat je er bij kunt bedenken .
Gepast zwijgen we maar over de Kia Picanto, een merknaam die doet vermoeden dat die uitsluitend te verkrijgen is bij een niet nader aan te duiden snackbar in het Brabantse kerkdorp Maaskantje. En op de achterbank gaat het er misschien wel pikant aan toe, hoewel, bij die ruimte?
Nee, die autofabrikanten moeten nog maar eens goed over hun type-aanduidingen nadenken. Anders rijden we binnenkort nog in een Volkswagen Kroket of een Lancia Loempia.
Met de slagzinnen konden ze er ook wat van. Zo herinner ik me, als vertaling van C’est si facile en Simca Mille: Het gaat zo vlot in een Simca 1000. En dan dat DAFje met die rare hoofdsteunen, zodat het vanachteren leek of er twee nonnetjes in zaten, dat had ‘het pienterste pookje ter wereld’. Geen wonder dat beide personenauto-merken verdwenen zijn.